2018. sze 19.

2018.02.20 teszt: Krell KAV400xi és Proceed HPA2

írta: wittao
2018.02.20 teszt: Krell KAV400xi és Proceed HPA2

A minap érkezett hozzám néhány vendég elektronika:

Krell KAV400xi integrált erősítő

Proceed HPA2 végfok

 

 

Egy Krell integrált és egy Proceed végfok személyében. Sajnos (vagy pont nem sajnos) a notim amit lejátszásra használtam vésztartalékként magába hullott, a mac-em pedig megint rakoncátlankodik a DSD fájlok lejátszásánál, szóval most:

1., teszt:

- forrás :               Xindak csöves CD lejátszó (lemezek hibrid SACD-k, amiket lejátszom)

- összekötő:         XLR Furutech csatikkal (Wireworld kábel)

- előfok, végfok:   Krell KAV400ix

- hangfalkábel:     Neotech Bass Control 4mm2

- hangfalak:          Sonus Faber Grand Piano Home

 

Volt lehetőségem jópár napig szokni a Krell hangját, azért esett rá a választásom, mert sok fórumot feltúrtam előtte ahol nagyon ajánlották Sonus-ok mellé őket. Éppen volt egy eladó, nálam is összeállt a kép, szóval gyorsan meg is vettem. Kicsit rizikós volt, mert saját rendszerben nem tudtam meghallgatni a nagy távolság miatt. De belevágtam. Egy elég brutál rendszerben szolgált, szerintem a mostani rendszerem nem éri el még csak a kábelezés árát sem. De az élet már csak ilyen :) Ott elég szépen muzsikált, gyorsan dobozba be és elhoztam.

Előtte kb. 1-2 hetem volt, hogy szokjam egy Marantz PM-14 hangjával a saját rendszeremet, ami teljesen magával ragadott. Csodás részletesség, hírnevével ellentétben a Marantz-cal nem folyt ki a hangszórókon 2 liter méz percenként. 

Ekkor jött meg a Krell... érdekes volt már csak egymás mellé is tenni őket, totál más tervezési filozófia és képességek. A Marantz-on több gomb, tekerentyű van és csati a hátlapon mint mag egy fél dinnyében, ehhez képest a Krell meglehetősen puritán jószág, csak a kötelezők. És a méretek : a Krell kb. 2,5x elférne a Marantz-ban, bizony voltak fenntartásaim. Pedig a specifikáció szerint a Krell 2x200W 8ohmon, a Marantz ennek a fele, a méretük alapján az emberfia mást (pont fordítva) várna.

Bekötöttem, lássuk ezt a jégcsapnak mondott Krellt, mit produkál.

Elsőre feltűnt, hogy a közép és magas tartományok sokkal tisztábbnak hatnak. Nem üresség van az egyes hangok között, hanem mintha korábban a TV-n pirosas arcú embereket néztem volna, most pedig mindenkinek helyére került a bőrszíne... valami ilyesmi jutott eszembe először a hallott hangról. És a mélyek! Ez is furcsa volt. Nincs brumm brumm. Egy brumm van, és vége, pont annyi ideig ameddig kell, se több se kevesebb. Óriási kő esett le a szivemről. Ettől kicsit tartottam, hogy mélyhiányos lesz a hang, de azt mondtam 10%-ot bírnék el max pluszban. De így is teljesen tökéletes nekem.

 

2., teszt:

- forrás :            Xindak csöves CD lejátszó (lemezek hibrid SACD-k, amiket lejátszom

- összekötő:      XLR Furutech csatikkal

- előfok:             Krell KAV400ix

- összekötő:      Neotech IC

- végfok:            Proceed HPA-2

- hangfalkábel:  Neotech Bass Control 4mm2

- hangfalak:       Sonus Faber Grand Piano Home

 

Bevallom ebbe az irányba az élet (és egy-két segítő barát :) ) sodort, a Proceed nem volt a korábbi terveim között. Egy kedves fórumtárstól korrekt vásárlás keretén belül átvándorolt hozzám. Majd meglátjuk még a további sorsát a végfoknak, nem messze innen vár még egy pár Quadral Vulkan MKiii is rá. Ha már megvettem, nosza nézzük meg mit tud. Ezzel kapcsolatban volt a legtöbb elvárásom, bevallom soha többé nem csinálok ilyet audió cuccokkal, mert amikor csodát várunk akkor ha nem jön meg nagy lesz ám a csalódás. Most nem mondom, hogy nem jött meg a csoda, mert fantasztikusan szólt. Aki még hallotta a teszt idején velem, nem egyezett a véleményünk :D  nekem a hangzásvilágom a Krell+Sonus, neki tetszett a hangzás. Ahogy említettem az előző tesztnél a két brumm helyett egy brummot, itt bizony két brumm volt, az viszont elementális erővel. Olyan érzésem volt, mintha egy bivaly csöves erősítőt hallanék, lágy, selymes, simogató volt minden hang és a legkisebb hangerőn is csodálatos részletességgel. 2x250W 8ohmon bizony úgy tűnik megteszi a magáét. Csodálatos dobszólamokat hallottunk a The Sheffield Lab Drum&Track Disc lemezéről, ott ültünk a dobos helyén, kiváló térábrázolása volt a rendszernek. Nekem itt a korábbi -10% mély helyett +10% volt a mély. Szóval ha megkérdezi valaki, kinek ajánlanám a Proceed-eket, akkor olyan hangsugárzók elé, amikből ki kell verni a hangokat (ezt könnyedén meg is teszi) és mélyhiányos a helyzet.

A verdikt azért nem mondható ki 100%-ra, mert úgy alakult az időm, hogy egyszerűen normálisan bemelegedni, összemelegedni ennek a rendszernek nem volt ideje. Úgyhogy ennek még nekifutok még egyszer.

 

3., teszt:

- forrás :           Xindak csöves CD lejátszó (lemezek hibrid SACD-k, amiket lejátszom

- összekötő:     XLR Furutech csatikkal

- előfok:            Marantz PM-14 előfok leválasztva a végfokától

- összekötő:     Neotech IC

- végfok:           Krell KAV400ix

- hangfalkábel: Neotech Bass Control 4mm2

- hangfalak:      Sonus Faber Grand Piano Home

 

Korábban nem is foglalkoztam ezzel a képességével az erősítőnek, hogy úgy bontható a Krell, akár előfokként, akár végfokként is használhatom. Kedves barátom javasolta, hogy ha már ott van, ugyan tegyem már a Krell-t végfokként a Marantz elé és nézzem meg mit tud. Kissé noszogatni kellett, rájöttem baromira utálom ezt a kábel ide-oda, be van dugva, ki van húzva, egyiken felül a piros, másikon alul stb. Aztán még 2x megnézni, tényleg minden jó helyen van-e.

No, összeraktam őket, bekapcs.... itt nem is tudom mennyi ideig nem jutottam szóhoz, csak ültem és hallgattam. Eddig .dsd-k meg ilyen kábel olyan kábel, ilyen dac olyan dac, ezt cserélgettem nyakra-főre, most egy sima kínai CD játékos (na jó, annyira nem sima, de bőven nem is 2000 EUR-ért mérik) olyan zenét csinált ezekkel a dögökkel, hogy az elképesztő. Nem -10% mély, nem +10% mély, ez NEKEM 100%. Magasak, középtartomány ugyanez. Úgy érzem megérkeztem.

Ha a Marantz visszamegy a gazdájához, bizony egy jó kis csöves előfokot fogok szerintem keresgélni a Krell elé.

Egy fájó pontom van, egy barátomnál hallgattam egy nagyon jól szóló Vienna Acoustic Baby Grand-et... azonnal felkerült a bakancslistámra. A mostani rendszert szerintem csak miatta bontanám meg. Eddig nagy hálózati lejátszós fan voltam, de a most CD-vel tapasztaltak miatt lehet veszek pár korongot, így tényleg élvezetes zenét hallgatni, és nem a nagy felbontást és bitrátákat kergetni!  ( persze audio PC az lesz :) )

 

Köszi, hogy benéztél!

Szólj hozzá

Marantz Sonus Faber HPA Krell KAV400xi proceed PM-14