2019. jún 22.

ZENESZOBA BEZÁR – NAPPALIBA BEKÖLTÖZÉS

írta: wittao
ZENESZOBA BEZÁR – NAPPALIBA BEKÖLTÖZÉS

Üdvözöllek Benneteket,

 

jó régóta nem írtam a blogra, pedig folyamatosan hatalmas terveket szövögettem melyik nálam járt készülékről írjam meg, esetleg egy kábelről, vagy éppen hangsugárzóról a fejemben kavargó élményeket és gondolatokat. Az életem azonban felülírta mindig a dolgot és azt az időt amit blogírásra fordítottam volna, jó esetben örültem ha éppen valamelyik oldalamra eldőlve alvásra használtam ki. Felpörögtek most egy kicsit az események körülöttem a zenei és a magánéletben is. A magánéletet tekintve az egy jelentős változás, hogy az eddigi kis „zenekuckót” el kell/kellett hagynom. Illetve ez talán egy kicsit durva állítás és megfogalmazás, mert ennek a zeneszobás dolognak két oldala van (hasonlóan a moziszobához, erre utólag kellett rádöbbennem):

a., változat:  állandóan ott vagyok, zenét hallgatok, kütyüzök (sajna inkább utóbbi, mert erre maradt inkább szabadidőm), de a családdal nem és a mindennapi életben nem tudok részt venni. Meg télen kellemetlen dolog minusz 10 fokban átcsattogni oda.

b., változat:  nem vagyok ott, a családdal vagyok, ilyenkor viszont hiányzik a zene és a kütyüzés

c., változat: ezt a „kicsit ez, kicsit az” dolgot megpróbáltam nem működik nálam, szóval nincs esetemben c., változat.

 

Azon kaptam magam, hogy a nappaliban a TV mellé használt HK Soundbar-t jóval többet használom zenehallgatásra eretnek módon Spotify, Tidal minőségekkel csak hogy a háttérben zörögjön valami, minthogy kimenjek a zeneszobába, elindítsam a rendszert végig kapcsolgatva mindent (ja és amit nem említettem még mivel az nem a lakóterünk része, így hűtő-fűtő klímával van felszerelve és éppen vagy bekapcsoltam vagy nem, vagy úgy hagytam vagy nem... előfordult, hogy éppen volt időm és lendületem egy jó kis zenehallgatásra és 16 fok fogadott ahogy beléptem, azt meg nem bírtam kivárni míg felfűt és nekikezdjek megint) és kiváló minőségben jó kis zenéket hallgassak. Ilyenkor lógó orral visszabattyogtam a házba és soundbar be, BT be és telefonról mehet a muzsika.

Végül átgondoltam a dolgot, ott van a lehetőségem arra, hogy akkor megyek ki zenét hallgatni a birodalmamba amikor akarok, mégsem tettem meg. Vagy csak nagyon ritkán. Ennek így semmi értelme, és ennek a zeneszobás dolognak ebben a formában véget fogok vetni.

Természetesen a múlt fényében belerokkantam volna, ha a zenei rendszerem is felszámolásra kerül a mozi után (ott még mindig érzek elvonási tüneteket, pedig eltelt már jópár hónap mióta megállj-t parancsoltam magamnak és leépítettem), így valami hibrid megoldás után kellett néznem. A hibrid megoldás az lett, hogy barátnőmmel leültem és átbeszéltem mi az ami a családi házunk miliőjébe belefér és nem borítja meg az egyensúlyt.

 

Alapvetően ezek lettek a vezérelvek:

  • kisebb hangsugárzó kell (így a Focalokat imádtam, de menniük kellett)
  • monitordobozokat kell keresnem, itt szerencsére megtaláltam a szívem választottját, ha összeállt a rendszer akkor beszámolok a viszontagságos útról, ahogy hozzám jutottak
  • a PC – USB/SPDIF – DAC – Végfok(ok) kombó mindenképpen marad az elektronikák terén, ebből nem akartam engedni
  • valamelyik falra kell „rányomni” a rendszert a nappaliban - mivel nincs 100nm-es nappalink - , így a nagyon szeretett (sőt eddig messze legjobb) ELROD tápkábeleknek is menniük kell, mivel nem tudtam a 4 királykobrával megbirkózni ilyen szűk helyen (éppen tegnap vittek el a 4-ből 3-at L )
  • az állványaim harsányabb színváltozatai nem játszanak most, úgyhogy 2 készülék széles bambusz állványt kellett bepattintanom. Az emeletek számát majd a készülékek fogják meghatározni. Most még mérem a hátást, hogy gránit talapzaton vagy homokkő talapzaton csücsüljenek, nemsoká kiderül melyik a jobb.


 

  • mivel a sztereo rendszerem nem biztos, hogy monoblokkokból fog felépülni az elején, így tutibiztos a Gryphon Guideline GOLD hangfalkábeleim nem lesznek elég hosszúak (2m), igy egyik barátomnál landoltak rövid időn belül (az a történet is megérne egy blogbejegyzést, mi mindent hoztak a rendszerében csak a Gryphon-ok amikor átkerültek hozzá). Itt viszont feltételnek kötöttem ki, hogy ha megválik tőlük, akkor csak nekem adhatja el – kb. 1mp alatt megegyeztünk :) - . Úgyhogy ezek elmentek.
  • szintén a várható ideiglenes sztereo végfokosdi miatt a Valhalla Aura V2/2 kábeleken is el kellett gondolkodnom. Imádtam a hangjukat és a Gryphon-okkal együtt olyan dobozok hangját szelídítették meg amiket az elején nem gondoltam volna (ELAC 248, Focal Electra 1027BE). Az anyagi lehetőségeim viszont mind az AES/EBU mind az XLR-ek tekintetében 1-1m-ben korlátoztak anno, így végül úgy döntöttem nekik is menniük kell, és ráadásul jól fel kell kötnöm a nadrágot ha pótolni akarom őket. Mind az AES/EBU mind az XLR pár eladásra került.
  • USB kábel: jelenleg két AQ kábelem van (egy rövidebb Carbon és egy hosszabb Coffee). Valahogy egyik sem a szívem csücske, míg többeket hallottam mennyire meg vannak elégedve a rendszerükben ezekkel a kábelekkel. Vélhetően menni fognak rövidesen és utánpótlás után kell nézzek (Entreq Apollo Infinity, Siltech G5-G7 között vacillálok)
  • DAC: a Core Audio bemutatóterem megnyitásáig nálam volt az Ultimate dac, ami sokunkat életünk végéig kiszolgálna olyan minőséget képvisel, de be kellett pattintani a bemutatóterembe, úgyhogy nekem DAC után kellett néznem. Úgy döntöttem egyelőre a márkahűség jegyében a DENPO vagy DENPO Reference lesz majd az én választásom. A kis DENPO-t hetekig nyüstöltem különböző végfok variánsokkal, melyik lesz az igazi a hangzásvilágához. Most, hogy pár hónapja teljes ráncfelvarráson esett át a kis dac (maradt a 24/192 hálistennek és a PCM1794 chip és nem került bele egy mindenre szar DSD-képes 5 dolláros csoda dac chip), valami fenomenális lett a hangja. A Reference modell pedig kijelzős, hangerőszabályzós és egy kaszttal feljebb van a hangja... itt majd az anyagiak fognak dönteni nálam melyiket fogom választani.
  • szobaakusztika: ezt én is ki szoktam hangsúlyozni, hogy legalább a drága rendszerek fele a jó akusztikán vérzik el. Szegény tulaj önti a milliókat a rendszerébe és fogalma nincs miért szól olyan pocsékul, míg barátjának fele olyan értékű rendszere maga a csoda. Szerencsére a nappalink hosszanti elrendezésű és a rövid oldalra kerülhet a hifi. Nagy mozgástér nincsen ugyan, de csak gyors összehallgatásra bepattintva dolgokat nem éreztem javíthatatlan állapotokat és sokat nem kell belenyúlni (barátnőm feltétele is az volt, hogy olyan brutál ormótlan paneleket nem akar meglátni mint amik a kinti helyiségben voltak :) ). Díffúzorok és 2-4 basszuscsapdára számítok első körben, és elég lesz.
  • Filmnézés: ezen a rendszeren szeretném megoldani a mozifilmek 2.0 lejátszását is. Nagy kompromisszumnak tűnik a mai sok.sok.sok rendszerek bűvöletében, de egy ideje így nézem és kitartok addig amíg nem lesz egy jó moziszobám. Az AudioPC-m a Ryzen procinak köszönhetően kellemes teljesítményre képes MadVR-rel és FullHD filmek kimaxolva, 4k filmek számomra elegendően pimpelve futnak rajta, úgyhogy ez a rész megoldva (még agyalok a 3400G processzoron, bár ott a Vega 11 1200 Mhz-ről 1400 Mhz-re történő húzása történt csak és egy kis L3 cache 6Mb a 4 Mb-ról, nem tudom ez mennyit javít a grafikus teljesítményen). A TV-m az cserére vár majd, most tizenéves régi 42” LCD (eddig nem nagyon érdekelt, min nem nézem a Híradót), ki tudja lehet valami 55” masina kerül a helyére. Ha egy ideig ez marad ami most van, az sem nagyon zavar, a sztereo most inkább prioritás.
  • Tápösvény: a kinti zeneszobában el voltam kényeztetve, mert oda talajszondával ellátott (VF=valódi föld :) ) olvadóbiztis megszakítós dupla tápösvény lett kiépítve külön fázisról, és rendesen lehetett hallani a hatását. Imádtam. Itt most a nagyház esetén kicsit nehezebb a feladat, mert 1x25A van és a hűtőtől, klímáktól kezdve a gáztűzhelyen át a mosógépig mindegyik ezt rángatja. Valószínű itt lesz egy bővítés, kap egy 1x16A-t a hifi a lehető legrövidebb drótokkal, olvadóbiztivel szintén. Itt barátnőm hangja elcsuklott, amikor megemlítettem kicsit meg kell masszírozni a nappali falait a kábelcsatornákkal, de majd meglátjuk.

 

A fent részletezett okokból a meglévő zeneszoba szét lett bombázva, az adott eszközök, részegységek eladásra kerültek, úgyhogy otthoni tesztelést nem is nagyon tudok most csinálni egy ideje. Most az állványaim mérésére szolgáló mérőlabor összeállításán ügyködöm. Utálom ezt a „minden félkész” állapotot, de legalább konkrét elképzelések lebegnek a szemem előtt és ez motivál.

 

Többen kérdezték: OK, de mi lesz ezek helyett a cuccok helyett?

Vélhetően az elektronikáim így maradnak, ahogy eddig is voltak.

Az állványomnál lesznek változások ugye a dupla széles bambusz irányba, talán egy plusz polc szinttel.

Kábelezésemet egységesíteni szeretném, valami egymással hasonló színvonalat képviselő Taralabs kábelekből. Ezeket volt szerencsém kicsitől a közepesig tesztelni, és nagyon bejött a karakterük, felbontásuk, tonalitásuk. Egyezik az ízlésvilágommal, ők már úton vannak.

A hangsugárzóm az egy pár kis MBL lesz a rendszerben, nagyon passzoltak a tesztelések során mind az elektronikákhoz mind a kábelezéshez (nem utolsósorban hozzám :D ). Tudnak lágyak, finomak lenni, soha nem hallott emberi hang-reprodukciót nyújtanak, ugyanakkor egy keményebb zenei stílustól (rock, disco) sem riadnak meg.

Tápösvény felmérése, kiépítése még hátravan, akusztika is.

Így egyben a rendszerrel bízom benne előrébb is tudok lépni, többet is tudom majd hallgatni, és szeretni fogom a hangját. Ha már hang, kifekszem attól amikor azt mondják „milyen zenei” vagy „nem elég zenei”. Ennél megfoghatatlanabb kifejezés nincsen szerintem az audió-szótárban. Zenei = meleg? Lágy, kellemes, hosszan hallgatható? Nagyon hasonlít az eredetire a hangszerhang? Az emberi énekhang tonalitása rendben van?  No de remélem majd ZENEI lesz a végén.

 

Köszönöm, hogy elolvastad!

wittao

Szólj hozzá

állvány bambusz zeneszoba MBL core audio