2018. sze 23.

2016.06.16: Van ennél számomra feljebb?

írta: wittao
2016.06.16: Van ennél számomra feljebb?

Core Audio DECHA FET-es erősítő

2018.06.16-i bejegyzésem:

 

16. élménybeszámoló :   Van ennél számomra feljebb?

A legutóbbi élménybeszámolóm után sok visszajelzést kaptam Tőletek, ezeket igyekszem megfogadni a jövőben, remélem cserébe egyre jobb írásokat tudok Nektek majd produkálni. Persze ehhez arra is szükség van, hogy sok eszköz megforduljon nálam, sokat próbáljak, és ezáltal sokat írjak. Ettől nagyon tartottam, amikor elkezdtem az első "írásocskáimat". Szerencsére a félelmeim nem igazolódtak be, sokan kerestetek meg, hogy egyeztessünk időpontot amikor egy-két eszközötöket szeretnétek ezzel vagy azzal kipróbálni. Ugyanilyen kíváncsi voltam én is amikor elkezdtem a sztereózást (mozinál valamiért inkább a magam útját jártam, önfejlesztés módján, mozi-remeteként :) ), és van akinél ez elmúlik, nálam most már 1 évnél is több telt el (sokan most tizen X éve hifizők hangosan felnevettek :) ) és azt veszem észre egyre jobban érdekelnek azok a dolgok is amik korábban egyáltalán nem foglalkoztattak. Sok dolgot szakmailag is érteni szeretnék, sokat pedig csak élvezni és nem tudni mit miért és hogyan (és van mindből bőven  :D ) .

Kicsit visszakanyarodnék a mozira, mielőtt belevágok, erről a chat-be beírtam egy rövidet de fontos kifejteni szerintem. Sok fórumtársam örömmel mutatja be moziszobájában milyen termékeket használ, mit mire cserélt és miért. Azt is leírja ha hiányérzete van és azt is ha most betalált a tutiba. Persze fél év, egy év múlva majd lesz egy újabb amivel újra betalálhat, de most egy pozitív egységes rendszerről számolhat be, amin csak pörgeti a filmeket. A filmekről élményekkel gazdagodva számol be, mert olyan hang/kép környezetben éli meg, amilyet szeretett volna. Legtöbbször előkerül az egységesség szó azoknál a rendszereknél, vagy a szinergia szó, ahol megemlítik a tökéletes vagy tökéletes közeli állapotot. Ezt lehet hangra, hangsugárzókra, hangsugárzók - AVR-ek és/vagy teljes hangrendszerre érteni. Mindig örömmel olvastam egy-egy újabb készülékről a boldog tulajdonos írását. Szerintem a hifizéssel, sztereózással ugyanez a helyzet, csak valahogy ott ezek a próbálkozások, rendszerépítések, változtatások (új kábel, új erősítő, új diffúzor, akusztikai mérés előtt/után) nem kerül nyilvánosságra... ha megnézitek, akkor egy-egy eladó erősítőnél, vagy hangfal topikjában 4-5 hsz is szokott gyakorlati tapasztalatról születni "én Rotel erősítővel hallgatom 3 éve nagy megelégedéssel, de csak XYZ kábel vált be összekötőként, előtte a ZYX nem mert túl .... volt".  Ilyenkor azért az egyik (mozis) szemem nevet, a hifis szemem pedig sír. Vajon miért nem születnek "Zeneszobák" az AV topikban? Nem kíváncsiskodás ez a többiek részéről, hanem hatalmas mennyiségű gyakorlati tapasztalat halmozható fel így, és most nem arról van szó, hogy az okos ember más kárán tanul. Szó sincs róla! Hanem így sokan sokkal tudatosabban tudnák építeni a rendszerüket, nem kerülnének fel 1-2 hete megvásárolt dolgok az apróba (pont én beszélek :D ) , mert lehet az illető azt tudta volna meg sem veszi. Nagyon sok összejövetel, baráti, társasági zenehallgatás zajlik, mindez szinte teljes homályban. Nem az a cél, hogy akik ilyeneket csinálnak hivják meg ezt is, meg azt is, hiszen azért csinálja a társaság az összejöveteleit, mert csak. Így alakult. Viszont amikor ez valamilyen eredménnyel zárul, lehet több 100 fórumtárs, hobbitárs tanulna ebből. Legalább 1-2 publikus fotót lehetne látni egy összeállított rendszerről, ha tesztelés van akkor a tesztelt eszközökről és a végén arról, hogy ott mi jött be és miért. Ez nem lesz kőbe vésve, csak egyfajta iránymutatás kezdőknek, vagy ezt a területet nem ismerő tapasztaltabbaknak.

Én ezért írom ezeket a sorokat, élménybeszámolókat és tényleg nagy köszönet azoknak akikkel a gyakorlatban is osztozhatom ezen, akikkel összejárok, 10-20-50 km-eket utazva egy jó 4-5 órás időtöltésért kellemes társaságban. Úgy érzem ezzel talán a mozis mintára segíthetek a sztereos érdeklődőkön, hobbit kerülgetőkön is. Emellett úgy érzem bejártam egy utat, és az út sok pénzbe került (vélhetően még fog is). De vajon mennyivel került volna kevesebbe, ha nem kell minden zsákutcába befordulnom? (most éppen a DAC topik újabb 200 hsz-e közül az egyikben egy kedves fórumtárs által javasolt muzsikát vadásztam le:  Bizet - Carmen 1964, 24/96 változatban ... miközben ezeket a sorokat írom ez "forog" az i5 áramköreiben :D olyan 3D élménnyel, hogy LehoÁki fórumtárs hátraszaltózni fogsz jövőhéten :D ) .

Úgy gondolom, az utam egy olyan pontjához értem a sztereo területén, mint amikor a mozis kollégák egy új SIM2 projektort, vagy a legújabb Auro 3D processzorukat installálják, és nyomják meg a lejátszás gombot. Élvezem és kezdem azt érezni, hogy a jelenlegi anyagi helyzetemben ez a kifeszített maximum állapot, eddig jutottam. Itt utalnék vissza a címre : Van ennél számomra feljebb? 

A rendszerem legutóbbi beszámolókor ez volt, ez lesz most a kiindulási rendszer:

  forráskészülék:  AudioPC - WinServer 2016 core mód, JRiver 23, egyéb  gyomláló és optimalizáló programok ... most olyan 15 processz körül fut.

                               QED USB kábel

                               Core Audio USB/SPDIF Transport

                               Furutech koax összekötő 

                    dac:   Core Audio DAC

                               Bicon Silver Premium XLR

             erősítő:    Accuphase E211 integrált

                              Gryphon Guideline GOLD hangfalkábel (villás)

             hangfal:   ELAC FS-248

                              + egy rahedli gagyi tápkábel (3x4mm2, klón dugókkal)

Amikor megírtam a teljes 15. élménybeszámolómat, már ez a rendszer ment és hallgattam-hallgatgattam. Nagyon sok része tetszett, néhány esetében pedig ott volt a DE szócska. Úgy gondoltam, hogy minden egyes egység amit cseréltem előnyére változtatta a rendszert a régihez képest. Ok, ennek örültem. De hogyan haladjak tovább? Érdemes továbbmennem? MEkkora befektetett energia (utánajárás, levelezgetés, próbálgatás, nem jó, visszavinni, másikat keresni, nem jó, visszavinni), majd a megtalált újat megvenni mekkora összeg? Egálban lesz a kapott eredménnyel?


Megpróbáltam egy kicsit hátralépni és úgy szemlélni a rendszeremet: bekerült egy audioPC forrás, jobb lett. Bekerült egy új hangfal, ezt még a transzport + régi dac sem tudta megszelídíteni, úgyhogy be kellett kerülnie egy másik dac-nak. Ekkor NAGYON sok problémám megoldódott. Szinte azt mondhatom, ha ebben a pillanatban az "audio kasszából" az összes pénzt elvették volna", akkor is elégedetten hallgatnék bármikor zenét. Ha még hátrébb állok, akkor azt láttam, hogy egy gyártó termékét tettem be, méghozzá többet, és a szinergia javult, az eredmény javult, miért ne próbálnék meg mást is? Tekintve, hogy a bekerült CoreAudio transzport és dac "levetett" készlet, viszonylag szimpatikus hosszútávú tesztelhetés formájában jutottam hozzájuk, de ha megnézzük a kínálatot azért elsőre megbillen a szemgolyónk jó helyen van-e a tizedesvessző. Azután megnézzük hasonló kaliberű (vagy annak gondolt) külföldi gyártók termékeit és rájövünk a fene egye meg, eljutottunk abba az érdeklődési körbe, ahol bizony ennyiért mérik a csokibonbont mások is ha nem többért...  nem maradt más, felvettem a Shrekből ismert csizmáskandúr könyörgő tekintetét, szeretnék kipróbálni egy sztereo végfokot, amivel a rendszer minden eleme azonos gyártó azonos filozófiáját követheti. Szerencsémre nem kellett sokat könyörögnöm (vagy nagyon jól csinálom :D ) , és megkaptam tesztelésre a gyártó tesztkészülékét:


1.thumb.jpg.37700946e3494e422a4f02f3b450bfcf.jpg

Pattogtam volna örömömben, de hamar vissza szakadtam a földre, amikor meg kellett emelnem: 45 kg körüli súlya igazán tekintélyt parancsoló (ettől függetlenül pattogtam :) )  . Elolvastam a specifikációját, ennek a 3/4-e nekem aztán semmit nem mondott (240W, 40! db FET, hallható frekvenciatartományban elhanyagolható fázistolás, nézzük a valóság mit mutat). Hátulján tápkábel IEC csatlakozója, 2db IC csatlakozó helye, valamint 2-2 hangsugárzó csatlakozó. Elől, alul ami nagyon tetszett egy nagyon finom megoldás: a bekapcsoló gomb alúlra lefelé világít fehér fénnyel. Ez rendkívül jól jön azoknak a hozzám hasonlóknak, akiknek allergiája van a szemüket kiverő szembe világító 1200 lumenes kék ledekre. Négy láb osztja el a tömeget, ezt leteszed, ott marad... 


3.thumb.jpg.514090080695f75007b6915b69bde069.jpg

Nem lehet elmenni szó nélkül a külső mellett. Megtudtam a gyártótól, ez a ház 1 tömb aluból van kimarva, a formája számomra nagyon bejött. Az állványom fekete-piros színvilágához meg aztán külön nagyon passzolt. Mivel az Accuphase-zel is össze akartam hasonlítani és őt nem nagyon szerettem volna kibányászni a helyéről, a nagy dög ment fel az állvány tetejére (legalább azt is tesztelhettem mit bír :) ). Viszont úgy gondoltam egy ilyen erősítőhöz dukál valami nívósabb összekötő és nevenincs tápkábelek helyett valami komoly is. Sikerült összekukáznom párat ezek közül (ezekkel megdupláztam a rendszerem értékét :D :D ) :

 - Vertere IC összekötő, árnyékoló hálókkal

 - ELROD EPS-2 és EPS-3 Signature alkar vastagságú kábeleket (Győzikésen mondva: "nágyonkígyaóóóóó" ) Félelmetes megjelenés, szerintem egy igazi kígyó fenyegetésére is simán alkalmasak.

Hárman voltunk jelen a tesztnél, egyik barátom csak beesett, másoljak már pár dolgot a vinyójára. Amint meglátta mi van nálam, leült a fotelbe és valami hajnal 1-ig voltunk nálam :) 



Jogosan merült fel a kérdés: hogyan fogjunk hozzá? Kábelek? Akkor mit mivel akasszunk össze? Mi szerepeljen, mi ne? ...

Végül meghoztuk a sorrendet:


  1., ELROD EPS-2 kábel megy az USB/SPDIF transzportot tápolni ... minden más marad

  2., Ezután csatlakoznak a Vertere összekötők az Accuphase-be

  3., ELROD EPS-3 kábel váltja a gagyi tápkábelt az Accuphase-ben

  4., Accuphase-t váltja a Core Audio erősítő


I. tesztrendszer:


forráskészülék:   AudioPC

                               QED USB kábel

                               Core Audio USB/SPDIF Transport   +   ELROD tápkábel

                               Furutech koax összekötő 

                    dac:   Core Audio DAC

                               Bicon Silver Premium XLR

             erősítő:    Accuphase E211 integrált

                              Gryphon Guideline GOLD hangfalkábel (villás)

             hangfal:   ELAC FS-248

                              + egy rahedli gagyi tápkábel (3x4mm2, klón dugókkal)

Nem tudom finomabban írni: lementem hídba... ÉN? Tápkábelt? Hallani? Ez mi??!! Valaki nullával osztott?  Mindhárman egyértelműen néztünk egymásra, és kétség nem férhet hozzá, hogy a tápkábel cseréjével egy jóval testesebb hangot kaptunk, elsősorban a mélytartományt hallottam teljesebbnek, megfogottabbnak. Thom Rotella Band - Friends című számában az a basszusgitár úgy szólalt meg, hogy láttam magam előtt az embert ahogy járnak az ujjai. A rövid demó után Ulli Bogershausen - Percussive Groove című száma következett, ha már a gitárjátékba eddig belementünk akkor folytassuk is azzal. Ahogy koppant az akkusztikus gitár dobozán, a húrok hangja, számomra teljesen lehengerlő volt a produkció.

Mivel ilyen változásokat fedeztünk fel egyetlen tápkábel cseréjében (én még szerintem valahol félbódult állapotban feküdtem a szoba egyik részében a döbbenettől), már alig vártuk, benyomhassuk az Accuphase-be is a másikat, de ha már felállítottuk a sorrendet és a 2/3 az 2/3, úgy döntött a társaság, jöjjenek a Vertere-k a Bicon Silver ezüst kábelei helyett.

 

II. tesztrendszer:

forráskészülék:   AudioPC

                               QED USB kábel

                               Core Audio USB/SPDIF Transport   +   ELROD tápkábel

                               Furutech koax összekötő 

                    dac:   Core Audio DAC

                               Bicon Silver Premium XLR Vertere IC összekötő

             erősítő:    Accuphase E211 integrált

                              Gryphon Guideline GOLD hangfalkábel (villás)

             hangfal:   ELAC FS-248

                              + egy rahedli gagyi tápkábel (3x4mm2, klón dugókkal)

Nagyjából semmi egetrengetőt nem vártam, mivel imádom a Bicon kábeleimet, nagyon kellemes részletezést adtak eddig a magas és felső-közép tartományokban úgy, hogy a mély megmaradt. Változott-e valamit a hang. Igen. Újabb lépést tettem a cső nélküli csöves rendszer felé... a finom részletek eltűnése nélkül lett "kerekebb", lágyabb a hangzás. Nem volt számottevő hatalmas változás, de már ez is egyértelműen tettenérhető különbség volt. Méghozzá pozitív. Mivel pozitív volt, akkor maradt. Itt most nem részletezem a hallgatott zenéket, ugyanazokat pörgettem végig mint az előző tesztnél.


TEGYÜK MÁR BE A MÁSIK KÍGYÓT!!!! 

III. tesztrendszer:

forráskészülék:   AudioPC

                               QED USB kábel

                               Core Audio USB/SPDIF Transport   +   ELROD tápkábel

                               Furutech koax összekötő 

                    dac:   Core Audio DAC

                               Bicon Silver Premium XLR Vertere IC összekötő

             erősítő:    Accuphase E211 integrált  + ELROD TÁPKÁBEL

                              Gryphon Guideline GOLD hangfalkábel (villás)

             hangfal:   ELAC FS-248

                              + egy rahedli gagyi tápkábel (3x4mm2, klón dugókkal)

Az USB-SPDIF egységen amekkorrát hozott a tápkábel-csere, akkora várakozással indultunk neki ennek a kérdésnek is. Itt a tüzijáték elmaradt. Gyakorlatilag az égvilágon semmit nem hallottam máshogy, ránéztem a többiekre, ott is azt a + vagy - 1%-ot láttam a tekintetekben. Nálam ez az a "hibahatár", ami a gyakorlatilag meg sem történt kategória.

Ez a felismerés tovább erősíti azt az itt/ott hallott információt, hogy a forrásoldal alacsonyabb tápigénye ellenére jobb tápkábelezés esetén nagyobb pozitív eredménnyel kecsegtet / rosszabb kábelezés pedig nagyobb eséllyel ronthat az összképen, mintha a tápigényesebb teljesítmény-orientált eszközeinket tápoljuk. Ezt egy kicsit alátámasztja egy kedves fórumtársamnál napokban tett látogatásom eredménye is, amikor az aktív rendszerében szereplő egyégekben a "hűha" tápkábelek helyére néhány 15.000 Ft/db kábelt tettünk és számottevő változásról ott sem tudtunk beszámolni (finomítva: a változás MESSZE nem állt arányban a kábelek árával)

Szóval itt akár maradhatott is volna a régebbi tápkábel, de a királykobrát így is kihúztam az Accuphase-ből, mert következett a fenevad tesztje:

 

IV. tesztrendszer:

forráskészülék:   AudioPC

                               QED USB kábel

                               Core Audio USB/SPDIF Transport   +   ELROD tápkábel

                               Furutech koax összekötő 

                    dac:   Core Audio DAC

                               Bicon Silver Premium XLR Vertere IC összekötő

             erősítő:    Core Audio sztereo végfok  + ELROD TÁPKÁBEL

                              Gryphon Guideline GOLD hangfalkábel (villás)

             hangfal:   ELAC FS-248

                              + egy rahedli gagyi tápkábel (3x4mm2, klón dugókkal)


2.thumb.jpg.2472114981210bec70ef9441ad39205c.jpg

Nincsenek szavak. Illetve nehéz megtalálni azokat, amikkel nem tűnne úgy átestünk a magasztalással a ló túloldalára. Az erősítő minden egyes tizedmásodpercben akkora erőtartalékkal szólaltatja meg az ELAC-okat, hogy a dinamika az egekben van, pontosság, precizitás minden 100%, nem 99% ,hanem 100%. Ahogy a beszámolóm elején említettem tetszett, hogy a rendszerem fejlesztése során elektroncsövek nélkül kezdtem közelíteni a csöves lágysághoz, de megtartva a csőnélküli rendszerek dinamikáját. Ez egy újabb nagy lépés volt. 

Mondom izzasszuk meg egy kicsit több hangszeres zenével:  Elmer Bernstei : The Magnificent Seven következett ... ahogy hallgattuk némán, előttem a film rajzolódott ki, ahogy lovagolnak a sivatagban, mellettük kaktuszok, egyszerűen sodródtam a zenével, hirtelen a 2. perc környékén valami elképesztő dinamikával elkezdett tombolni, fél perc után újra a melankólikus béke lett úrrá rajtunk. Ez az erősítő egyszerre tud szeretet és félelmet is közvetíteni (illetve a hangfalakat rettegésben tartani :D )  

Gondoltam, ok, akkor komolyzenén jó vagy, nézzük meg hogyan lágyítod meg a torzítót: Metallica - Unforgiven , majd Iron Maiden - Blood Brothers . Itt mintha kicseréltünk volna 3 modult, azokat, amelyek a metálzenéért felelősek, a komolyzenei egységeket pedig eltette volna a raktárba. Konkrétan ez úgy szólt, hogy elkezdtem sétálni a szobában és a plafont bámultam, EZT NEM HISZEM EL... az előbb hegedűk és nagybőgők szóltak és kifeküdtünk a gyönyörtől, erre most itt rockzenén olyan kemény hangzást produkál, amit kell. Kiskanállal adagolva a száraztésztát a pirítósra, hadd fájjon. Csakhát nem fáj, hanem végre hihetelenül jól esik hallgatni. Mondom elkapom én a grabancát, toljuk meg egy kicsit, majd torzít ez valahol. Az ELAC-ok kiváló kondíciójának megőrzése mellett feljebb vettük és hamarabb menekültünk volna ki a szobából dobhártyacsere veszélye miatt, minthogy itt az erősítő megreccsenjen.

Zárásként máshonnan közelítem meg a dolgot, legyen egy kis finomság:  Marian Bradfield - Little White Lies

    Ez annyira szép volt, hogy ha nem lennék vasbetonból, elsírtam volna magam. Az énekesnő ott parádézott előttünk a zenekarral karöltve, saját kis koncertet kaptunk.

 

Végeredmény, verdikt, lezárás stb. :  nem találom a szavakat.

Csak annyit tudok mondani, hogy mindenkinek legalább egy ilyet szeretnék kívánni a nappalijába, zeneszobájába, kívánom, hogy hallgasson meg egy ilyen komplett rendszert és élvezhesse minél tovább. Engem levett a lábamról ez a fekete zenélő alutömb a barátaival. Szerintem a fentiekből látszik, hogy a rendszer komponensei olyan egymásra épült egységek, amik ha együtt vannak 1+1+1 nem 3-mal egyenlő, hanem 4-gyel, vagy 5-tel. Ilyennel eddig még nem nagyon találkoztam, teljesen műfajfüggetlenül szól jól.


Vesém szervkereskedőknél, holnap hívom a bankomat :)


Köszönöm a figyelmeteket!

Szólj hozzá

transzport elac accuphase core audio e-211 fs-248 gryphon