2018. sze 22.

2018.06.10: hangsugárzók és dac-ok, erősítők vegyes rendszerekben

írta: wittao
2018.06.10: hangsugárzók és dac-ok, erősítők vegyes rendszerekben

2018.06.10-én készült bejegyzés:

 

15. élménybeszámoló:   HOSSZÚ lesz, nagy levegő :D  ( itt most a reklám is a Hosszu Blognak :) :) ) 



Szerencsére az egyes rendszerteszteket, próbákat úgy szoktam csinálni, hogy - akinek nincs esze, legyen notesze alapon - pár megjegyzést, élményt feljegyzek, lejegyzek magamnak. Ez most pont kapóra jött, mert a munkahelyi dolgaim, magánéleti dolgok és az audio események is úgy felgyorsultak, lassan ott tartok tényleg jó lenne 30 órás napokra átváltani a 24 órásról, így követhetetlen és a napi 2-4 óra alvás hosszútávon nem tesz jót. Nem szoktam délutáni alvásokba belemenni, még óvodás koromban is le kellett kötözni az ágyhoz míg a többiek édesen aludtak én szöktem volna ki... szóval most úgy alakult tegnap eldőltem egyik oldalamra és 3 órát aludtam. Lehet ezzel kicsit visszatöltöttem az akkucsomagba, élve a nem is olyan régi autós élmény adta hasonlattal :)

A beszámolóim feltorlódtak emiatt és nem is tudom melyikkel kezdjem, most úgy döntöttem visszafelé megyek a legfrissebbtől a legrégebbiig + egy-két korábbi élményt még beteszek viszonyítási alapnak és magyarázatként, lássátok az evolúciós lépcsőket.

Tegnap barátaim átjöttek hozzám, és egy régi kedves hű társamat láttam megint: Sonus Faber Grand Piano páros. Emellé kértem még egy kis muníciót, jött egy Bladelius Thor MkIII is vissza, ő is volt már nálam korábban. 

A rendszert nem így hallgattuk, de azért egy "panorámakép" erejéig megérte összeállítani őket úgy gondolom:

1.thumb.jpg.e77401848a436cab17269effab87d03a.jpg


A képen jól látható, hogy a Baldelius mellett el van takarva egy eszköz, erre majd kitérek egy kicsit később. Végül a kijelzőt kikötöttem és elraktam onnan, az se zavarjon be semmibe. Innentől az audioPC-t mobilról illetve tabletről vezéreltük a JRiver + JRemote kombóval.

Mivel ennyiféle eszköz volt itt, szinte végtelen volt a lehetőségek tárháza, így meg kellett egy viszonylag szigorú menetrendet húznom (magánügy miatt is szűk 3 óra állt rendelkezésre, általában inkább délután kezdünk és nem ritka a hajnal 2-es befejezés :D ) . Szerettem volna az Accuphase helyett a Bladeliust hallgatni a meglévő rendszeremben. Kíváncsi voltam az ős erő és a kifinomult "öreg" hogy viszonyul majd egymáshoz és a hangkarakterük mennyire lesz más. 

A teljes tisztánlátáshoz tartozik egy kis történeti előzmény is, úgyhogy ezzel indítanék:

ELŐZMÉNYEK:

A DAC-olás topikban hatalmas értetlenkedéssel tekintettem az USB/SPDIF transzportokra, és jónéhány fórumtársat kikészítve idegileg végül túlléptem a témán. Menyus volt annyira türelmes, hogy hosszú beszélgetések során, majd személyes találkozó keretén belül is belekalapált valami tudást az agyamba. Ennek az lett a vége, hogy írtam egy élménybeszámolót is a szellemi fejlődésemről a dolgot illetően + beszereztem egy ilyen transzportot magamnak. A transzporttal együtt így nézett ki a rendszerem:


Kiindulási rendszer:  I. felállás

- AudioPC

- CoreAudio USB/SPDIF transzport

- Neotech xyz (nem tudom milyen) koax kábel

- XiangSheng DAC05B csöves dac (mostanára eladó lett, majd később megértitek miért)

- Bicon Premium Silver XLR összekötő (nálam ajánlott plecsni)

- Accuphase E211 integrált erősítő

- Siltech New York ezüstözött réz hangfalkábel

- Vienna Acoustics Baby Grand (mostanára ők is eladók lettek, a kifejtése ennek is meglesz)

Úgy éreztem ezzel a rendszerrel megérkeztem a kánaánhoz, viszont mint mindig még ha nem is keresünk akkor is találunk gyenge pontot. Én a csodálatosan működő DAC-omban láttam azt, hogy valószínű elértük a határait. Korábban ahogy olvashattátok elég sok rendszer jött/ment nálam, de ez a dac keményen tartotta magát. Most nagyon részletes volt a hang, amolyan elemző, minden kis "cicerékelést" lehetett hallani, nem kis túlzással azt is megmondtam mit reggelizett a zenész, de hiányzott a lágyság a rendszerből. A DAC úgy van megépítve, hogy a csöves jelkondícionáló az RCA-n választható, én pedig szimmetrikusan akartam használni a rendszert. Tehát a csöves lágyság így ugrott. Emiatt elkezdődött nálam a nagy DAC-keresés. Sok helyen utánaolvastam, ha analógos és lágy hangzásvilágú készüléket szeretnék hallgatni csövek nélkül, érdemes az Audio-GD világában szétnéznem. Egy nagyon kedves fórumtárs erre lehetőséget is adott, és hozzám került egy dac a gyártótól. A hír igaz, a hangzás analógos, hosszan hallgatható, kifejezetten üdítő volt úgy hallgatni a kínai dac után. DE. Ha jobban megfigyeltem a kapott hangot, a csúcsok le lettek kerekítve és vélhetően emiatt nem hallottam olyan zavarónak... Viszont ez adatvesztéssel együtt lehetséges csak. Úgy voltam vele, részletvesztésbe nem szeretnék belemenni + ráadásul a dac-kal 4-5 napot éjszakáztam az Amanero + WinServer2016 core mód összehozásában. Végül dobtam a témát. Se kínai dac nem felelt meg, sem az AudioGD a driver gondok miatt (egyébként a hangja ha valaki nem szeretne csöves rendszert, de azt a lágy hangzást igen, akkor viszont nagyon ajánlom + nem olyan állat mint én, hogy ilyen konfigba akarja beleerőszakolni :D ) . Kellett valami DAC, ami önmagában is megy és a konverter után kötve is simán.



Szóval a rendszer az Audio GD dac-kal így nézett ki (NFB 29H típus):   II. felállás

- AudioPC

- CoreAudio USB/SPDIF transzport

- Neotech koax kábel

- XiangSheng DAC05B csöves dac AudioGD dac/előfok/fejes erősítő NFB 29H

- Bicon Premium Silver XLR összekötő

- Accuphase E211 integrált erősítő

- Siltech New York ezüstözött réz hangfalkábel

- Vienna Acoustics Baby Grand

Mivel legutóbb kellőképpen kikészítettem lelkileg, érzelmileg, emberileg mindenhogy Menyust és 19-re lapot szoktam húzni, hát ismét felhívtam valamit okoskodjunk ki :) Hálistennek az évek és a rutin megedzette annyira, hogy mosolyogva fogadta az újabb kérdéseket.

A helyzet az, hogy olyan szintű felbontás növekedés és zajcsökkenés ment végbe a rendszeremben (transzportnak köszönhetően), hogy olyan hangok is előkerültek amik eddig nem voltak hallhatók a nagy ködben. Emellett úgy látszik ami kombináció eddig működött valahogy, az most annyira nem működik.

Abban maradtunk, hogy megnézünk egy ELAC 248-as hangfalat, hogyan működik az a rendszerben és érkezik mellé egy Gryphon hangfalkábel is (a kínálat felső szegmenséből), és visszakerül a Xiang Sheng DAC. Az ELAC-nak jóval nagyobb az "átfogása, sávszélessége", tehát a megnövekedett sávszéleket vélhetően jobban le tudja majd kezelni. 

(KITÉRŐ:  közben hallottam egy olyan rendszert, amelyik a nagy sávszéleket lekezelte rendesen hangfalügyileg is és erősítő, dac, forrás-ügyileg is ... ez győzött meg arról, hogy nézzem meg az ELAC-okkal).

III. Felállás:

- AudioPC

- CoreAudio USB/SPDIF transzport

- Neotech xyz (nem tudom milyen) koax kábel

- XiangSheng DAC05B csöves dac vissza

- Bicon Premium Silver XLR összekötő

- Accuphase E211 integrált erősítő

- Gryphon Guideline GOLD hangfalkábel (ha nagyon szeretnék kábeltesztet írogatni, akkor írnék róla mert megérdemelné, de csak annyit mondok nem volt kérdés a maradása)

- Vienna Acoustics Baby Grand ELAC FS-248

Elhoztam nagy sebbel-lobbal az ELAC-okat, a szívemhez, lelkemhez maximálisan közelálló lakkfekete színben :) . Beállítottam őket és hallgattam. 5 percig. Olyan szinten zavaró volt a magasak és középtartomány, hogy nem bírtam tovább. Szóltam Menyusnak, itt baj van. Széjjel viszi a fejemet a sok információ. Az ELAC-ok mélye hálistennek nem terjengős és megfogott (a Viennáétől eltérő gumiperem kialakítás miatt ettől tartottam, nálam az azért az etalon ebben a kategóriában, de szerencsére nem így lett), középtartománya szintén tele finom részletekkel. A ribbonok viszont a maradék hajszálaimat is kieggyelték... :(  Mivel más lehetőségem nem volt, kivettem az elcsomagolt Audio-GD-t, és gondoltam meghallgatom azzal a rendszert (át is jött két barátom még, 6 fül mégiscsak több mint 2). Számukra is egyértelműen szuper volt a hang, kijelenthettük minden korábbinál jobb volt ekkor. A nagy részletességet (Ribbonok + kínai dac) egyszerűen nagy finomsággal lágyította meg az Audio GD. 

Úgyhogy a hallgatható konfig így változott:  IV. felállás


- AudioPC

- CoreAudio USB/SPDIF transzport

- Neotech xyz (nem tudom milyen) koax kábel

- Audio-GD NFB 29H

- Bicon Premium Silver XLR összekötő (nálam ajánlott plecsni)

- Accuphase E211 integrált erősítő

- Gryphon Guideline GOLD hangfalkábel (ha nagyon szeretnék kábeltesztet írogatni, akkor írnék róla mert megérdemelné, de csak annyit mondok nem volt kérdés a maradása)

- ELAC FS-248


Elkezdtünk azon agyalni, hogy ha esetleg egy Core Audio DAC kerülne a rendszerbe, azzal meg tudnánk-e fogni a ribbonok erős hatását minden létező részletet megtartva, nem elkenve + megmaradna-e a szép zenei/analógos kellemesen és hosszan hallgatható hang. Természetesen ő azt mondta, igen, nekem ekkor még csak a remény volt meg ebből.

És volt még egy nagyon fontos dolog ami megér egy bekezdést: korábban panaszkodtam és másoktól is hallottam, az otthoni rendszerük műfajfüggő. Bizonyos stílusok kifejezetten jól szólnak, míg más stílusok nem annyira. Nálam az volt a helyzet, hogy az akkusztikus zenéket kiválóan szólaltatta meg a rendszer, de pl. a rockzenéimet nem szívesen hallgattam rajta. Ez szerintem nincs így rendben, véleményem szerint egy jó rendszernek műfajfüggetlennek kell lennie (indulhat a kődobálás, 3 zacskó kisebbet + két nagy lapos követ :) ) 

Abban maradtunk, ha lesz tesztváltozata a dac-juknak, akkor lecsaphatok egy példányra.

Múlt héten elkészült egy tesztváltozat, a csatolt képen ez a készülék van letakarva, sok része nem publikus. Így most a rendszer nálam a következőképpen alakul:

 V. felállás: 

- AudioPC

- CoreAudio USB/SPDIF transzport

- Furutech koax kábel

- Core Audio DAC

- Bicon Premium Silver XLR összekötő (nálam ajánlott plecsni)

- Accuphase E211 integrált erősítő

- Gryphon Guideline GOLD hangfalkábel (ha nagyon szeretnék kábeltesztet írogatni, akkor írnék róla mert megérdemelné, de csak annyit mondok nem volt kérdés a maradása)

- ELAC FS-248


Ami ezután következett A NAGY BETŰS HANG, ÉS ZENE.

Teljes sávszélét élveztem minden egyes meghallgatott zenének. Azonnal betettem a Metallica: Enter Sandman -jét, utána Depeche Mode: Personal Jesus következett. Nézzünk egy kis Nils Lofgren-t, majd ahogy lement Hummingbird: Take another five ... Természetesen nem kerülhettem el a The TBM Sounds albumról Antonio Forcione : Caruso c. számát, ahol a gitáros felesége olyan érzelmeket vitt át, amit még soha nem éreztem zenéből felém tartani. Döbbenetes volt. Minden egyes számot úgy hallgattam végig, mintha előtte csak egy kis szeletét kaptam volna meg mindegyiknek. 

A DAC úgy gondolom mindent kifacsar a transzporttal együtt a rendszeremből. Kezdem én is megérteni, hogy egy rendszert apró téglánként az alapoktól kell elkezdeni építeni, és nálam úgy rajzolódott ki, ez az alap a forráskészülékek összessége. AudioPC + transzport + dac ... ez alapvetően befolyásolta mi lesz a rendszer végén. (ide majd vissza fogok utalni az élménybeszámoló során, hogy az Accuphase - Bladelius csere hogy jelent meg most és a régi rendszerben egy másik erősítő csere).

Érdekes volt ezt a nagy hajcihőt végigcsinálni, mert nagyon sok tapasztalatot szereztem vele és egyúttal remélem Nektek is sikerül valamit tanulni belőle.

Természetesen ingyen ételosztás nincs, karácsony is elmúlt a következő még messze van, szóval ezeket a beépített komponenseket sem osztanák csak úgy. Szerencsésnek érezhetem magam, hogy tesztelgethetem még egy darabig. Hogy megvenni mindet... azt majd később talán :) 

Mindenesetre megtapasztalhattam azt, amikor a legkisebb részlet is lemászik hozzám a hangsugárzókról és az a részlet lehet egy üvegtörő női énekhang vagy éppen mennydörgés legmélyebb hangja, egyik sem zavaró módon jut el hozzám. Nincs bennük torzítás, nem ül rá egyetlen zavaró komponens sem az adott hangra... csak megszólal kristálytisztán, addig amíg kell neki és átadja a helyét a következő hangnak.

A tegnap reggeli nagy, több hangfalas teszt leírásához ez az előzmény úgy gondolom mindenképpen kellett, hiszen így látjátok miért ez vagy éppen az a komponens van éppen a rendszeremben.



FOLYT. KÖV. a tegnapi teszttel (talán még ma, de lehet átcsúszom holnapra sorry).

 

Szólj hozzá