2018. nov 25.

ETALON SuprA integrált erősítő teszt

írta: wittao
ETALON SuprA integrált erősítő teszt

Etalon a 2000EUR alatti szegmensben?

 

ETALON SuprA

integrált erősítő teszt

 

 

Furcsa érzések kavarognak az utóbbi időben bennem a hazai hifi világgal és a saját kis audiós életemmel kapcsolatosan is. Természetesen mindenkinek vannak erősebb és gyengébb pillanatai, úgy érzem különböző hatások miatt nálam most ez utóbbi jött elő. Talán a legjobbkor érkezett hozzám az Etalon magyarországi értékesítéséért felelős vezetője Kelenföldi Zsolt. Már több hete egyeztettünk, mikor tudnánk összefutni egy kis eszmecserére és emellett említettem neki szívesen megvizslatnám valamelyik erősítőjét is. Így hozta az élet, hogy múlt hétvégén szombaton futott be hozzám. Hónapokkal ezelőtt egyik jóbarátom Etalon DAC-ját sikerült fülvégre kapni a saját rendszeremben is és az ő csövekre épülő rendszerében is, és megállapítottuk nagyon jó termék, szóval régóta lógott már a levegőben egy kis Etalon teszt.

Az első mondatban említett furcsa érzést az is okozta számomra, hogy belegondoltam milyen érdekes is az emberi természet! Amikor elkezdtem a hifizésemet, akkor „csak” integrált erősítők vettek körbe, és arról álmodoztam majd lesz nekem is előfokom, meg végfokom, neadjisten monoblokkos rendszerem is. És kerestem valamit, valami többet... akkor nem tudtam, csak többet kerestem. Persze előbb, vagy utóbb sok-sok tanulópénz megfizetését követően eljut(hat)unk ide és elégedetten hátra dőlhetünk. Nálam már szerintem elérkezett ez az időpont, úgy gondolom örömmel tölthet el az a gondolat, sikerült megkapargatnom azokat a szinteket, amikről korábban nem is gondoltam valaha eljutok oda. És ekkor jönnek szembe velem olyan készülékek, amik mellett szépen elsiklottam valamiért. Mindig is ott motoszkáltak a fejemben, de valahogy a kezeim közé sohasem sikerült befognom őket. Ilyen bakancslistás darab például egy AudioNet Sam, NuForce integrált és ennek a listának elején szerepelt az Etalon erősítője is, különösen a magyar mivolta miatt és a sokak által ecsetelt pozitív tapasztalatok végett. Viszont amikor megkaparintjuk a hőn áhított készülékeket, csak akkor jövünk rá, milyen sok zenei élménnyel gazdagítanak bennünket ezek a készülékek is, és nem kell 6-7 nullában gondolkodni a nirvána eléréséhez.

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy miként lehet egy olyan készüléket meghallgatni és helyén kezelni, ami a megszokott rendszerünknél előre tudhatóan mást fog nyújtani. Erről hosszasan beszéltünk Zsolttal, amikor együtt beüzemeltük a készüléket és hozzákezdhettem az egy hetes utazásomhoz az Etalon világában. Érdekes, hogy régen vetettem bele magam ilyen lelkesedéssel egy tesztbe!

Szóba került az előkészületek során az Etalon hazai és nemzetközi szereplése, múltja, jelene és a jövőbeni tervei, azt kell mondjam érdekes időszak elé néz a magyar és külföldi hifis rajongótábor! A cég életéről, múltjáról a honlapjukon részletesen tájékozódhatunk, innen tudtam meg én is sok új információt. Volt olyan termék is, amiről nem hallottam ezidáig (Ethernet hálózati szűrő). Ebből látszik, hogy milyen aprólékos és megfontolt lépésekkel épült a márka a mostanára elért stabil állapotáig.

A tesztalanyom ezúttal a gyártó legkisebb integrált erősítője az ETALON SuprA.

Külső megjelenését tekintve hűen követi a gyártó modernizált formavilágát. A frontlap középső részén látható feketére sötétített átlátszó felület alatt bújik meg a bemenetválasztást és a hangerőt mutató kijelző. Alapvetően a kiválasztott bemenetet mutatja, de amikor hangerőt állítunk, akkor átvált és az éppen aktuális hangerő értékét mutatja (0-50 skálán). A frontlap felületkezelt fa burkolatot kapott. A berendezés felső részén szellőzőnyílások találhatók az optimális hűtés érdekében. Az erősítőt több órás hallgatás után sem sikerült még csak langyosra sem melegíteni, szóval a hőelvezetés kiválóan van megoldva.

 

A hátoldalon a már-már szokásosnak mondható képpel találálkozhatunk:

  • be- és kikapcsoló gomb
  • IEC hálózati bemeneti aljzat
  • 4db RCA bemenet
  • hangsugárzó csatlakozók (az általam nagyon kedvelt megoldással, amikor a megfelelő széleken helyezkednek el a csatlakozók, így fél készüléknyi hosszt nyerve a kábelezésnél)
  • földelési lehetőség

  

 

A külsőségek után eljött a beüzemelés ideje, az alábbi rendszerben hallgattam kezdetben:

  • forrás:                  Core Audio DAIDO Audio PC
  • USB kábel:          WireWorld Starlight 7
  • DAC/USB/SPDIF konverter: Core Audio DENPO Ultimate
  • összekötő:           Vertere Pulse-C RCA
  • erősítő:                ETALON SuprA
  • hangfalkábel:      Gryphon Guideline GOLD
  • hangsugárzók:    Focal Electra 1027 BE

Később áttértem az alábbi rendszerre, először csak próbaképpen, majd így mivel valahogy jobb volt az összhang ennél maradtam:

  • forrás:                  Audio PC
  • USB kábel:          WireWorld Starlight 7
  • USB/SPDIF:        Core Audio KARUNA Reference
  • összekötő:           Valhalla AgPt digit koax
  • DAC:                   Core Audio DENPO Ultimate
  • összekötő:           Neotech RCA
  • erősítő:                ETALON SuprA
  • hangfalkábel:       Gryphon Guideline GOLD
  • hangsugárzók:     Focal Electra 1027 BE

Nagyjából esténként ezt az összeállítást hallgattam, miközben a gépemen dolgoztam. Sokszor félretettem a gépet és csak zenét hallgattam. Nagy előnynek már ekkor megjegyeztem magamban, hogy az erősítő úgy szól, simán lehet zene mellett beszélgetni vagy éppen dolgozni. Nem tereli el a figyelmünket, viszont ha rá akarunk koncentrálni maximálisan bevonz bennünket a zenébe. Kellemes, légies és hosszan hallgatható hangkaraktere van. Egyáltalán nem tolakszik minden tündér-szárnycsapás a fülünkbe, így nem fáraszt, kiváló eszköz a pihentető zenehallgatáshoz!

Az első zene, amit hallgattam az erősítőn az Katie Melua : Piece by Piece című „slágere” volt (azért merem ezt így slágerként beállítani, mert nincs hifi show e nélkül a produkció nélkül :) ). Klasszikus egy lány - egy gitár ahogy indít. Bármennyire is „antihifista” is ez, imádom ezt a felállást, még gitár nélkül is :) :) Csodálatosan simán folyik a zene, Katie hangja simogatja a fülünket, igazán jól közvetíti az érzelmeket irányunkba. A hegedű bekapcsolódása további drámai hatásvadász elem, de zseniálisan szól és illeszkedik. Így kerek egész.

Folytatva ezt a vonulatot, egy másik kisasszony előadására váltottam, mégpedig Cassandra Wilson : Love is Blindness volt a következő alkotás. Tetszett, ahogy az énekes éneke alatt valóban aláfestő zene ment, szinte együtt hullámzott az énekhanggal a gitárok, dobok és egyéb hangszerek összhangja. Itt mutatta meg igazán az erősítő először, milyen finom zenei részletek tolmácsolására is képes.

Kicsit más vizekre evezve következett Eric Bibb : Cocaine Blues száma. Úgy látszik ezen a héten a gitár játszotta nálam a főszerepet JLehet azért, mert ezt a hangszert szeretem a leginkább, de az is meghúzódhat a dolog mögött, hogy nagyon élvezetes volt a gitár hangjának előadásmódja minden egyes zenénél. Valóságos volt a nejlon és fémhúr is, nem kellett totózni mit is hallunk valójában. A két hölgy után egy érdekes férfi énekhang mindenképpen üde színfolt volt, szívesen hallgattam.

A zenei repertoár nem merült ki ennyiben, úgy gondoltam ideje egy kicsit erősítő-tornáztató vizekre evezni, következett Renaud Garcia-Fons : Los Sectretos száma. A művésznő hangja nagyszerű dinamikai csúcsok és völgyek között ugrál, a kis Etalon egyáltalán nem csuklott meg, élvezettel hallgattam az előadást. Említettem, hogy a rendszer összetevőit egy kicsit cserélgettem. Ezt a számot már a második összeállításon hallgattam meg (persze az előzőeket is újra), itt néha talán a Neotech összekötő ezüstözött mivolta miatt a magas szekcióban éreztem egy kis bizonytalanságot.

A melankólikus állapotból ideje felébredni, jöhet egy kis bugi, úgyhogy SEAL : It’s alright száma adott egy kis ritmust. A dinamikával teljesen elégedett voltam, szerintem ebben az árkategóriában bőven többet kapunk mint várnánk. Tetszett a fúvósok hangja is, és a sok hangszer „tömege” alatt nem zuhant meg a kis integrált, úgy látszik a sláger és popzenék is nagyon fekszenek neki. Tidal és Spotify Morning Coffee hallgatók és rajongók előnyben, ezekben a zenei összeállításokban kaphatjuk a reggeli energizáló bombánkat, szerintem remek társ ebben ez az erősítő!

Sara K. ... Nem nagyon szoktam a művésznőt hallgatni, mert alapvetően nem kedvelem a Stockfish produkcióit. Valahogy a széleken túltoltnak találom az összes albumot ami kikerül onnan. Ennek ellenére mégis tettem egy próbát Sara K. : Hell or High Waterc. számával. Utólag úgy gondolom jól tettem, mert valahogy az erősítő levagdosta azokat részeket, amiket nem tudtam elviselni ezekben a produkciókban. Nem ömlött a mély és nem cicergett a sok magas, kiegyenlített hangot hallottam, kisimította az egyenlőtlenségeket.

Összességében azt tudom mondani, hogy sokat vártam az erősítőtől és azt is kaptam amit vártam. Nyílt, populáris hangzásvilággal rendelkezik, kellemes az ember fülének. Nem merül el a végtelen részletekben, nem lubickol a sávszélekben, de egyáltalán nem is igényeljük amint megszólal! Akik az új áron 400.000 - 450.000 Ft kategóriában keresgélnek integrált erősítőt, bátran ajánlom füleljék meg!

 

Köszönöm, hogy elolvastad!

wittao

 

Műszaki paraméterek:

AB osztály,  push-pull, dual-mono, integrált erősítő amplifier

4 ohm és afeletti impedanciájú hangsugárzók számára ajánlott

4 RCA bemenet,

távirányítható

fémház,

fa előlap

Teljesítmény:                        70W/4 ohm
​Frekvenciaválasz:                  20 Hz – 20 kHz +/- 0,2dB  30W kimenetnél
Bemeneti érzékenység:          0,7 Vrms 30W kimenetnél

Bemeneti impedancia:           10 kohm

​Méretek:  360 x 100 x 470 mm (W x H x D)
Tömeg: 12 kg


Végfelhasználói ára:  brt. 430.000 Ft

Szólj hozzá

transzport etalon valhalla focal audio pc usb/spdif core audio gryphon WP audio állvány vertere neotech ic