2018. sze 23.

2018.09.19: Audio PC - Dual PC megoldás

írta: wittao
2018.09.19: Audio PC - Dual PC megoldás

Kettő jobb, mint az egy? Kasztok között nincs átjárás az audióban?

2018.09.19-én írt bejegyzésem:

 

24. Élménybeszámoló: 


A mostani írásom alapvetően két élménybeszámolót fog tartalmazni, mind a kettőnek külön-külön címet adok. Egyszerűen így hozta most az élet, valamilyen vírus erősebb volt most nálam és pár napja ágyban fetrengek de nem tudtam magam rávenni az írásra. Úgy látszik ehhez is kell egy hangulat, összeszedettség. Nos ez nem volt meg, bízom benne most már megvan hozzá  :)

Kettő nagyon jó, vagy egy nagyon jó?

Mostanában elég sokat foglalkozom az AudioPC-s vonallal. Sokáig nézegettem az egyes lehetőségeket, mi legyen a rendszerem forráskészüléke, erről már korábban írtam, végül az AudioPC mellett tettem le a voksomat. Az összeállított gépemet nagy megelégedettséggel használtam egészen addig a pillanatig, amíg hozzám nem került egy jobb példány. Szerintem alapvetően sokféle „hifista” létezik, van aki bemegy egy boltba, vesz valamit amit ott nagyon jónak tart, hazaviszi és még mindig nagyon jónak tartja, éveket sőt talán évtizedeket együtt él a rendszerrel bármi változtatás gondolatának halovány szikrája nélkül. És a másik végletet képviselik akik vesznek dolgokat, cserélgetik, hallanak egy jobbat, cserélgetik, megint hallanak... (azt gondolom kb. én ezt a kört erősítem) Néha azt gondolom soha nem lesz vége, de lehet nem is akarom, hogy vége legyen. Egyelőre legalább is. Élvezem, ha újabb eszközöket próbálhatok, bővíthetem az ismereteimet. A két véglet között számtalan út létezik még, ahol most én tartok a legkisebb pozitív inger is veszélyes  Amint egy pozitív hatás ér, azonnal akarom és már elégedetlenséget érzek a mostani rendszeremmel kapcsolatosan. Persze gondolkodhatnék úgy is : nem dohányzom/kávézom/iszom/drogozom stb. valamire hivatkozva ki kell üríteni a családi „Hobbi” kasszát, miért ne lehetne egy újabb audio eszköz? Szerencsére a legutolsó Master Clock-ot tartalmazó PC-s tesztem után tudtam önuralmat gyakorolni, de bizony felmerült a gondolata annak feldobom az apróba a mostanit és feljebb lépek. De mit tehet az ember ha nem egy ilyen gép indít támadást a fülünk ellen, hanem rögtön kettő??!?

1.JPG

A 23. cikkemben említett és bemutatott DAC/transzport kicsit hosszabb teszt erejéig nálam parkolt még egy a fentebb említett Master Clock-os PC-vel egyetemben. Különösebb összehasonlító tesztet nem tudtam végezni a saját gépeimmel, mert egyik barátom azonnal lecsapott rájuk és kölcsönkérte. Így én nem csináltam mást, csak minden nap zenét hallgattam. Élveztem minden pillanatát, áradt a rendszerből a tisztaság, torzításmentesség és a nyugalom úgy, hogy a legapróbb részleteket is élvezhettem. Úgy éreztem elérkeztem oda, ahová szerettem volna és tudtam majd egy ilyen rendszer kell nekem és akkor minden ok lesz, befejezem a keresgélést. Nos ezt a nirvana állapotot rúgta fel egy dual PC-s rendszer, ami a fenti képen látható.
Vallomással kell kezdenem: ugyan nagy nyitottsággal állok a sok korábbi megbicsaklott elképzelésem miatt (USB kábelek között nincs különbség, a PC az PC és mind egyforma, hangfalkábelek között nem lehet hallani a különbséget a tápkábelek között meg aztán végképp stb.), de valahogy ez a dual PC megoldás tényleg szkepticizmust vált/váltott ki belőlem. Szinte első kérdésként merül fel bennünk, ha egy végletekig audio célokra kifilézett PC-t, ami egy DSD anyag lejátszásakor is csupán 3-4% terhelésen megy ugyan minek még egy második is? Azért, hogy 1-2%-on menjenek? Valójában ennél jóval komolyabb összefüggések vannak és elég bonyolult szoftveres megoldásokkal kell operálni a megfelelő működéshez, szerencsére egy amolyan plug&play megoldást kaptam kézhez (mindenkinek jobb volt így :D ) .

A megoldás sematikus ábrája:

2.jpg

Meg van határozva melyik gép a Control PC és melyik az Audio PC, melyik milyen feladatot kap és hogyan csatlakozik a helyi hálózathoz, egymáshoz és az audio rendszerünkhöz. A rendszert összeállítottam, a dual PC mindegyik darabja master clock-ot tartalmazott, önmagában is komoly audio képességekkel felvértezve, ehhez még párosult a nálam levő dac is, szóval úgy gondoltam ha már ugyanolyan mint az egy PC-s rendszer akkor semmit nem veszítettem. HA jobb annál, akkor egy újabb mítoszrombolás a lexikonomban.
A két PC között az összeköttetésről egy 2000 Ft-os normál CAT 5e LAN kábel gondoskodott, a tápkábelek pedig DIY kábelek Oyaide klón dugókkal (értéküket tekintve kb. 20.000 Ft/db).

Az összeszerelt rendszer a következő volt:

- Audio PC forrás (JRiver lejátszó program, Win Server 2016 core mode)
- Control PC forrás (JPlay lejátszó program, Win Server 2016 core mode)
- Ethernet összekötő kábel (CAT 5e)
- Bordor USB kábel
- Core Audio Liquid Line DAC/Transport
- Valhalla Aura V2/2 XLR
- 2db monoblock végfok
- Gryphon Guideline GOLD hangfalkábel
- Focal 1027 BE hangfalpár

3.JPG

Mivel is kezdjem a lejátszást... végül egy hatalmas klasszikusra esett a választásom:
Dire Straits - Where Do You Think You're Going
16 bit / 44,1 kHz

Az első fél perc után feltűnt, hogy a zenei tér rétegződése mindhárom dimenzióban jobban működik, mint akár az 1 master clockolt PC esetén akár az én otthoni gépem esetén. Kicsit olyan érzés volt, hogy ha akarnék a két egymás mögött levő zenekari tag közé bedobhatnék valamit. Persze tudom, manapság sok vita folyik itt ezen a fórumon is, vajon a 3 dimenziós tér ábrázolása feladata-e egyáltalán egy jó rendszernek, vagy csak fikció, esetleg hangmérnökök trükkje stb. Az igazságot nem tudom, csak annyit, hogy nekem ez így sokkal-sokkal jobban tetszik mintha a két hangsugárzóból jönne felém ugyanez a minőségű zene.

Ezután ismét elővettem a Stanley Clarke - Al Di Melola - Jean Luc Ponty zsenik nevével fémjelzett 1995-ös albumról származó Indigo c. számot.
16 bit/44,1 kHz

A hangszerek ezúttal is nagyszerűen rendeződtek a térben. Ami magával ragadott, az az volt, hogy a zene csak úgy hömpölygött. Annyira valóságosnak hatott az egész, hogy ha becsuktam a szemem mintha ott lennének teljes valójukban és nekem zenélnének. Ha fél méterről hallgatnám őket, valószínű zavarna a kezükben levő hangszerek hangja, de a rendszer úgy tolmácsolta a hanganyagot mintha a hallgatóság/nézőközönség első sorában ülnék és eljut hozzám minden aminek kell és semmi aminek nem kell.

Elkezdtem meghallgatni olyan régi magyar slágereket, amiket ezer éve hallgattam:

KFT – Balatoni nyár (16 bit, 44,1kHz)
Karthago – Requiem (16 bit, 44,1kHz)

Mindössze annyit tudtam mondani, hogy „na ezeket a számokat sem hallottam még így szólni soha az életemben”.

Összegzés:

Valószínű soha nem lesz DualPC-s rendszerem, vagy legalábbis mostanában nem, illetve nem ilyen szintű. Aki megteheti úgy gondolom ne habozzon és hallgasson meg egy ilyen rendszert, nagy élmény volt.


A kasztok között nincs átjárás az audio világban?

Nagy tapasztalattal gazdagodtam ma. Mint azt a beszámoló elején írtam, a saját rendszeremet egyáltalán nem hallgattam, részegységeit sem, a forrásoldal most pár napig teljes mértékben a kölcsönkapott Audio PC – DAC páros volt. Így eszembe sem jutott a saját AudioPC-met és a CA Liquid DAC-ját összeereszteni egymással. Erre csak ma került sor, amikor a fűtött órás PC-t vissza kellett adnom. Gyorsan bekötöttem a gépemet és meghallgattam azzal. Mielőtt leírnám a tapasztalataimat, előtte megemlíteném, hogy a célom az volt a rendszeremmel, a dac fronton fogok majd erősíteni. Nem gyengének éreztem, hanem ez teljesen egy teszt eszköz, jó képességekkel, de innen lehet tovább fejleszteni. A Liquid DAC/transzport rámutatott arra, hogy valami ilyen készülékre lenne szükségem (persze ez nagyon távlati dolog). Kapva kaptam az alkalmon, hogy bekössem még utoljára a saját gépem mellé és akkor meghallgathatom majd milyen lesz. Majd egyszer.

Tehát a hallgatott rendszerek: Áruk 1., – 3., felé erősen csökkenő sorrendben

1., High-End Audio PC + Core Audio DAC/Transzport
2., W AudioPC + Core Audio DAC/Transzport
3., W AudioPC + Core Audio Transzport + fejlesztői DAC (középkategória 2000 EUR körül)

A 2., készülékeket összedrótoztam, elindítottam őket. És néhány számomra a kedvencek között levő számot indítottam el. Nagy meglepetés volt. ROSSZABBUL SZÓLT 1., és 3., rendszereknél is. Ez hogyan lehet? Tettem fel először a kérdést... Itt van egy készülék, amit előtte napokig hallgattam egy kb. 5000 EUR árú Audio PC-vel, csodálatosan szóltak együtt. Itt van a saját gépem, a saját DAC-om, transzportom és véleményem szerint (és akik hallották korábban és sokszor túl őszinték, szerintük is :D ) elég jól szól. Most a saját PC-m és a kb. 8-10x árú DAC-kal összekötve rosszabbul teljesített, mint a drágább és csúcskategóriát képviselő 1., és az olcsóbb saját rendszerem 3., ?!?
A zenék amiket hallgattam zavaróak voltak. Ennek vélhetően a rendszer közepébe belevágott nagyon drága DAC – most furcsán fog hangzani – volt, mivel óriási sávszéleket fed le, az én forrás PC-m pedig ezt nem képes lekezelni számára. Olyan volt, mintha bakelit után CD-t hallgatna az ember egy rosszabb fajta lejátszóval. Nagyon „digitális” hatása volt, a Focal-jaim magasai süvítettek, a gitár/bendzsó fémhúrjai egyszerűen úgy szólaltak meg, azzal vallatni lehetne. Azon vettem észre magam, hogy folyamatosan halkítom a zenét.
Nem gondoltam volna, hogy AudioPC és AudioPC között ilyen különbséget tud kihozni egy jobb minőségű aktív komponens. Sőt még lehet rosszat is teszek ha meggondolatlanul/kipróbálatlanul úgy fejlesztem a rendszeremet nagyot ugorva, hogy nem a forrás oldalról kezdem.

Az biztos, hogy a korábbi elképzelésemet teljesen kukába dobtam. A PC-t fogom fejleszteni, utána a transzportot és végül a dac-ot (vagy utóbbi kettőt egy hibrid géppel).

Köszönöm, hogy elolvastad!

wittao

Szólj hozzá

focal audio pc core audio gryphon WP audio állvány dual pc