2018. sze 23.

2018.07.10 : PS Audio P10 teszt - Audiorendszer tápellátása

írta: wittao
2018.07.10 : PS Audio P10 teszt - Audiorendszer tápellátása

2018.07.10-én írt bejegyzésem:

 

18. élménybeszámoló :  


Néhány hónappal ezelőtt nagy lendülettel nekiugrottam ennek a témának – így utólag azért jóval kevesebb információval felvértezve, mint most és vélhetőleg most is jóval kevesebbel mint 2 év múlva :D - , elérkezettnek láttam a kérdést alaposabban körbejárni. Mind kábelek mind pedig aktív eszközök tekintetében nagy átjáróház mostanában a zeneszobám, sokszor már nem is tudom eldönteni mi az a hang, ami az „enyém”. Sok féle hang, hangzás tetszik és közel áll hozzám. Viszont némelyiket teszt- vagy éppen kölcsön eszközzel érem el. Ezután vissza kell mennie és hagy egy űrt maga után. Nem sokkal később a lánc egy másik tagja helyett kerül be egy készülék, ami mintha jobb lenne mint az előző cseréje esetén jónak talált hang. Szóval egy nagy fluktuáló valami kellős közepén csücsülve érzem magam sokszor. Néha már tényleg irigykedve nézek azokra, akik az 5 éve megvásárolt, változatlan formában hagyott audio rendszerük elé leülnek és nagy megnyugvással használják azt és közben fel sem merül valaminek a cseréje. A másik oldal az az, hogy szerencsésnek is érzem magam, hogy annak ellenére milyen rövid ideje csöppentem ebbe a világba, hetek, hónapok alatt sok tapasztalatot gyűjthettem és így végül sokkal jobb hangot érhetek el idehaza mint a kiindulási pontban reméltem.
Mindig a legutolsó helyen szerepeltek nálam a passzív audio-eszközök, többek között a kábelek, különösen a tápkábelek. Áram konnyektoron kijön, dugó és kábel gépbe bemegy, az meg szól... pobléma? :D Kb. így álltam a kérdéskörhöz. Azóta kissé mélyebbre ástam a témában, azt azért nem mondanám a mélyre ásás mértéke egyenes arányban van a tudás mértékével, mert nem csak a válaszok, hanem a kérdések is folyamatosan szaporodtak. Számít a villanyóra? Olvadóbizti kell vagy kismegszakító? 4-6-10mm2 kábel menjen a tápösvényen? Aranyozott vagy ródiumozott dugaljat használjak? Mi jön be a házba? Hogy mérjem? Rengeteg és rengeteg kérdés. Szerencsére a fórumon sok segítségre találtam, így a tápösvényem 2 változatban elkészült néhány hete (olvadóbiztis 6 mm2 keresztmetszetű kábellel, a másik pedig kismegszakítós 4 mm2 keresztmetszetű kábellel még korábbról, mindkettő ugyanazon a fázison van de természetesen nincsenek egyszerre használatban semmi más eszközzel... most az olvadóbiztis járogat, 30-40 óra van benne).
Az első ilyen témájú cikkemben említettem, hogy betettem egy 230V stabil tápot biztosító eszközt az ösvénybe fixre kötve, majd utána kötöttem egy Vibavoice Omega 500-at pofozgassa helyre a tápot. Úgy éreztem a normál állapothoz képest javult a helyzet, de valami furcsa volt, a téma nem hagyott nyugodni. Erről jelent meg a korábbi beszámolóm is.

Egy kedves barátomon keresztül lehetőségem adódott arra, hogy hosszabb időtartamra használatba vehessek egy PS Audio P10 készüléket. Azt hiszem mostanra lassan 1 hónapja van nálam, úgyhogy ezalatt már azért kialakult a barátságunk és szépen összehaverkodott a rendszerem többi elemével is. Magáról a készülékről túl sokat nem írnék, szerintem több 100 leírás és teszt készült már róla. Egyértelmű, hogy a szegmensének legjobbjai között tartják számon, ezt én csak megerősíteni tudom. Zseniális ketyere, sok funkcióval, ráadásul ezeknek a funkcióknak az eléréséhez sem kell pilótavizsga, ami plusz pont. Az meg, hogy fekete külön tetszik benne, így jól passzol a rendszerembe.

Kép

Jelenleg a rendszerem tápellátás oldalról így néz ki a próbaidőszakban:
• ELMŰ betáp, villanyóra (4,5m mély talajszonda)
• olvadóbiztosíték (16A)
• 6mm2 vezeték
• ipari fali elosztó (külső dobozos, felcsapható tetejű)
• ELROD EPS-3 tápkábel
• PS Audio P10

A P10-nek nagyon jó funkciója, hogy folyamatosan mutatja, monitorozza mit csinál éppen, és mindezt valós időben. A főképernyőjéről a beállítások között testre lehet szabni és az egyes kimeneteket ki-be kapcsolni.
Megmutatja a bejövő villamosáram szinuszhullám formáját, utána a következő képernyőn a berendezés által feljavított hullám képét, a harmadik képernyőn a javított és javítatlan hullámforma különbségét (tehát a zavar mértékét) végezetül a negyedik képernyőn különböző számadatokat (bejövő feszültség, kimenő feszültség, bejövő áram THD értéke, kimenő áram THD értéke, felvett teljesítmény, áramerősség, kimenő frekvencia).

Tehát a készülék nálam van, méghozzá hosszabb időre, ilyen lehetőséget pedig gondoltam nem szalasztok el, akkor már megmérem a hálózatomat ilyen-olyan variációkban is.

Úgy láttam logikusnak, először mérjük meg a normál hálózatot (tehát nem az ösvényt), a szobában levő egyik konnektorba dugtam be, és a következő képek tárultak elém:

a., ALAPÁLLAPOT A NORMÁL HÁLÓZATON (nem az ösvényen)

Kép

A képről jól olvasható, hogy a bejövő feszültség a nálam már-már szokásosnak mondható 240V körüli érték (ezt néhány toroidom frankó kis búgással hálálja meg), a másik pedig a THD érték, ezek szerint az alap torzítás a rendszeremben 1,6% (úgy tudom azért ez nem egy kiemelkedően rossz érték kezeletlen hálózat esetén, délután 6-7 körül volt a mérés... az elmenő THD 0,1%-os értéke mindenképpen impozáns).

Ezek után gondoltam egyet, hogy megnézem a bekötött tápfeszültség-stabilzátoron átjövő áramot (akkor még 1db ösvény volt, fixen a stabilizátorra kötve), mit mutat abban a konnektorban... legnagyobb megrőkönyödésemre ezt mutatta:

b., ALAPÁLLAPOT A STABILIZÁLT FESZÜLTSÉGŰ ÖSVÉNYEN

Kép

A THD értékem a normál hálózaton mérhető értéknek több mint duplája, tehát a feszültséget sikerült ugyan stabilizálni 230V-ra, de emellett a stabilizálást végző eszköz egy jókora zavart is bevitt a rendszerbe. Ez rossz hír volt. Kicsit vissza is igazolta, hogy korábbi beavatkozást követően valamiért nem hallottam jónak a rendszert és aktív tápszűrőt kerestem. Azután találtam rá a VibaVoice Omega 500 aktív tápszűrőre. Be is tettem és egy jóideig így használtam a rendszeremet (elsősorban a forráskészülékek voltak a VibaVoice-ról megtáplálva).

b., STABILIZÁLT FESZÜLTSÉG + VIBAVOICE

Kíváncsi voltam arra, hogy ha a stabilizált feszültségű ösvényre ráteszem a Vibavoice Omegát, akkor a készülék tényleg hatékonyan kikalapálja-e a torzításokat a rendszerből. Úgy csináltam, hogy a stabilizált ösvény ipari dugaljába bedugtam a VibaVoice-t és miután beállítottam, annak a kimenetére rákötöttem a P10-et.
Az eredmény megdöbbentő volt, csak most a szó kellemesebb értelmében. A Vibavoice tényleg végzi a dolgát, azt teszi amire kitalálták! A THD értékből szépen lecsípett, a torzítások mértékét leszorította.

Vibavoice nélküli szinusz hullám:

Kép

Vibavoice bekapcs után: (kikapcsolása esetén is átengedi magán az áramot!!!)

Kép

Vibavoice bekapcs utáni zavar mértéke:

Kép

Vibavoice bekapcs utáni számadatok:

Kép

(itt kiválóan látszik a korábbi képek összehasonlításával, hogy a P10 a 4,2% THD értékből 0,4%-ot csinált, addig a VibaVoice 1,3%-ot tudott, de úgy gondolom ez is nagyszerű teljesítmény ha az árkülönbözetet figyelembe vesszük)

Utána a P10 az 1,3% THD értékből könnyen megcsinálta a 0,1% értéket.

VÉGSZÓ:

Jogosan merül fel a kérdés, hogy látom-e értelmét egy ilyen berendezésnek, vagy megéri-e, hallható-e a hangban különbség? A válasz mindenre igen. Egyértelmű ha ez a berendezés, vagy egy másik gyártó ilyen képességű berendezése beleférne az audio-költségvetésembe, akkor zokszó nélkül betenném a helyére és alappillére lenne a rendszeremnek. A torzítások végigfutnak a teljes rendszeren egészen a fülünkig. Minél kevesebb torzítást viszünk be, annál kevesebb lesz a végén. Leginkább a használatával a nyugalom szó a legjobb. Megnyugodott a rendszer, a nagy részletek is fárasztás nélkül követhetők. Olyan mintha a háttérzajból előtűnnének addig nem hallott finom részletek. Feltűnt, hogy magasabb hangerőn is (bár nem szoktam bömböltetni semmilyen zenét) tovább bírom hallgatni a rendszeremet, vélhetően a kevesebb torzításból kevesebb felerősített zavaró torzítás lesz, emiatt jobban bírja a fülem.

Remélem tetszett a cikk, köszönöm, hogy elolvastad!

W

Szólj hozzá