2018. sze 23.

2017.07.03 : Audio PC teszt ... Mindig van feljebb?

írta: wittao
2017.07.03 : Audio PC teszt ... Mindig van feljebb?

2018.07.03-án kelt bejegyzésem:

 

17. élménybeszámoló: Audiophile PC ... mindig van feljebb?

Azt szokták mondani, hogy akkor veheted észre magadon egyre idősebb vagy, amikor a beszélgetéseidet, írásaidat a múlttal/múltban történtekkel kezded. Idősödöm :D Amikor elkezdtem a házimozizást, már akkor is eldöntöttem én nem fogok DVD és BR korongokkal, lejátszókkal bajlódni, főleg pedig nem gyűjteményt kialakítani, fenntartani amit 5 év múlva a 8k miatt kukázhatok. Nagyon tetszettek a különböző díszdobozok az egyes kiadványoknál és ezek tényleg csalogatóak tudnak lenni, ennek ellenére már akkor ellenálltam, kialakítottam a NAS + Popcorn A500 kombómat és vidáman elvoltam vele, utána az A500 korlátait felismerve áttértem az Nvidia Shield TV-re, tehát az eredeti elképzeléshez tudtam tartani magamat. A moziszobámat leépítettem, egyre jobban a sztereózás kezdett vonzani. Itt elgyengültem egy időre a külső hatásokra, kipróbáltam a CD-korongozást mivel a vendégek, barátok akik jöttek általában 1-2 koronggal érkeztek. Beszereztem egy csöves CD-játékost, hogy legyen. Nem használtam, csak notebookról hallgattam zenét már akkor is. Ez egy kis i5-ös jó erős ventillátorral viszont legalább rossz hűtéssel ellátott valami volt, de ez úgy gondolom az ismerkedési fázisban bőven belefért. A kényelmi faktor nagy úr, úgyhogy elkezdtem médialejátszók irányába nézelődni (Pioneer N50, N70 család, Onkyo, Cambridge, Cocktail Audio stb.), de ezeknek az ára valahogy nem állt nekem arányban az elmúlással. Itt az elmúlás alatt azt értem, mióta Spotify a Spotify és Tidal a Tidal, vagy 2x-3x változtattak feljebb a szintjükön (magasabb bitráta, magasabb felbontás), így a régebben csúcs lejátszók bizonyos okokból (általában gyártói szoftveres támogatás hiánya, ritkábban valóban hardver nem-megfelelőség) elavultak lettek akik a legmagasabb szinteket akarták ostromolni. És én ekkor még a nagy számok bűvöletében éltem audiós mindennapjaimat. Ekkor futottam bele néhány hazai és külföldi fórumba, hogy bizony a PC-ket lehet ám jó irányba is terelni, és kicsi pénzért eljutunk a dedikált lejátszók szintjére, több pénzért pedig túl is szárnyalhatjuk azokat. Ez külön jó ebben a PC-s dologban, hogy később bővíthetem ha több erő kell, új formátum jön ki, új port lesz a mindent megváltó szabvány... legtöbb esetben kétszer annyi időt ki lehet húzni egy ilyen összerakott masinával.
El is készült az Audio PC-m, erről egy korábbi beszámolóm során értekeztem is, most nem mennék bele részletesen (lehet kellene valami blog formátum, ahol visszalinkelhetném ezeket). Nagy változásokat hozott pozitív értelemben és a rendszerem fontos alappillére a mai napig. Bekerülési költsége nagyjából egy új dedikált lejátszó ára volt a fentebb felsoroltak közül.

Elgondolkodtam azon, hogy tudva kicsit a költséghatékonyság is szerepet játszott a gép összeállításában lehet-e még jobb hangot kifacsarni ezekből az audio PC-kből. Az biztos, hogy a külső házba épített, gépet tápláló toroidok búgását majd meg kell oldani. Tehát a tápoldalon tuti van jobb. i5 architektúrát használok, ott is ugye van i7, ehhez tartozóan van magasabb órajelű RAM is, tehát ott is van még feljebb. Mivel lehet még vajon javítani? (dual PC-be már bele sem megyek most)

A mostani beszámolóm apropóját az adta, hogy kaptam kölcsön egy gépet pár órás meghallgatásra, az a megtiszteltetés ért, én lehettem az első aki hallja (ha hallja) a változásokat.

A gyártó az AudioPC-s körökben méltán nagy sikernek örvendő Streacom házat választott a rendszer otthonául.

Egyrészt a "hozzánemértésem" végett, másrészt gyártói kérésnek eleget téve bizonyos dolgokat nem írhatok le mi volt benne és belső fotó sem készült, de a teljesség igénye nélkül:
- i7 processzor (integrált videokártyával) + ezt fogadó alaplap
- 2x8Gb RAM
- 2db SSD meghajtó (1 a rendszernek, 1 a zenéknek)
- analóg tápellátás, házba épített trafóval
- USB kártya
- passzív hűtés

A lényeg és a részletek:
A tápellátásért felelős trafó néma csendben állt a házban terhelés mellett is, a legapróbb nesz sem szűrődött ki a gépház alól. Ez már önmagában egy felüdülés volt számomra. Programozott analóg tápellátása volt az összes tápkörnek, amikor belenéztem már ez is egy "hűha" érzést váltott ki belőlem.
Ezután jöttek azok a részek, amiket nem nagyon tudtam hová tenni (ilyenkor automatikusan előjön az emberből a márpedig digitális jeleknél a nulla az nulla, az 1 meg 1), ultra kis fázis-zajú fűtött órajeleket fedeztem fel az alaplapon, az USB kártyán és az SSD meghajtókon is.
Ahogy belekukkantottam jobban, egyértelműen látszott, hogy a mechanikai rezgáscsillapításnak is fontos szerep jutott a megfelelő helyeken a megfelelő mértékben.

A hangja:
Bemelegítésként az én gépemen hallgattunk meg néhány kellemes, teszteléshez sokat használt számot, mivel ezeknek szinte minden másodpercét ismerem és tudom azt mire szoktam figyelni (Helge Lien Trio, Pink floyd, Agnes Obel stb.).

Ezután helyére került a másik gép is:

Audio PC_1.jpg

A gép még nem melegedett be, de már most hallani lehetett, hogy valami más. A változás mértékét nem úgy éltem meg, mint amikor notebookról átálltam audioPC-re, mivel a különbség nem volt akkora, de tettenérhető volt. Egyértelműen.
A rendszer ahogy elkezdett bemelegedni (komolyan mint egy csöves erősítő :D ), úgy volt egyre jobb. Kb. 20 perc telt el, és akkor már azt mondtam "Na ez igen!". A saját rendszerem és e között a rendszer között hangzásbeli (pl. hangszerhangok) különbségek nem voltak nagy mértékben erőteljesek, viszont volt néhány paraméter, ami vitathatatlanul ott állt: a részletek és a csend. A mélyhangok kellemesebben durúzsoltak, A hét mesterlövész filmzenéjének nagy dinamikaváltásai sokkal jobban érződtek, a csúcsoknál a rendszer szét akart feszülni, míg amikor csendes jelenethez érkeztünk a legapróbb neszek, zörejek is kristálytisztán hallhatóak voltak.

Végeztünk apró érdekességképpen egy tesztet, mondtam is ez lesz majd amivel behajolok a pofozógépbe :) Tegyünk át egy-két zenét a rendszer winchesterre, másabb lesz-e. Nos itt azt kell mondjam az örök klasszikus ("vakteszten elbuknék") jött elő, de lehet, hogy a placebo (plészbu) hatás miatt nüansznyi változás érezhető volt. De ennek megvédésére nem hajtanám tilóba a fejemet :D

Verdikt:
Egyértelműen a nagyobb, drágább rendszer szólt jobban. Árát tekintve közel 4x árról beszélhetünk az enyémhez képest. Azt mondom, hogy aki ebben az árkategóriában keresgél médialejátszót és tabletről/telefonról külön appal borítókkal akar zenét lejátszani, ÉS AMÚGY IS VENNE VALAMIT, fontolja meg alternatívaként. Nagy élmény volt számomra, minden tekintetben jobbnak találtam a sajátomnál. Nem engedhetem meg magamnak, én maradok a mostaninál, de aki nyitottabb erre a világra és a CD/bakelit/dedikált lejátszók világából alternatív irányt keres, ezek helyett keressen fel 1-2-3 ilyen gyártót és hallgassa meg mire képesek. Szerintem sokan meglepődnek majd :)

Ha pontoznom kellene:
- sima notebook + Win10 + JRiver (mindenféle optimalizálás nélkül) : 2-3/10
- rMBP + macOS11 + JRiver/Audirvana (optimalizálás nélkül) : 5/10
Valahol ezen a szinten helyezkedtek el az eddigi tesztjeim során a fentebb említett lejátszók.
- mostani Audio PC-m : 7/10
- tesztelt Audio PC: 9/10 (azért nem 10/10, mert ezt is lehetne jobbra építeni és a fejlődés nem áll meg)

Remélem tetszett, köszönöm a figyelmeteket!

(hamarosan folytatom a többi ígért anyaggal :) )

Üdv,

wittao

 

Szólj hozzá

audio pc WP Audio core audio WP audio állvány