2018. sze 22.

2018.05.25: Core Audio USB/SPDIF konverter (transzport)

írta: wittao
2018.05.25: Core Audio USB/SPDIF konverter (transzport)

 

11. élménybeszámoló:



Néhány újabb élmény ért audio fronton a közelmúltban, gondoltam megosztom Veletek. Mindenekelőtt egy kedves fórumtárs javaslatára a "teszt" szót inkább "élménybeszámoló"-ra változtatom. Teljesen egyetértek ezzel a megfogalmazással, mivel nem vagyok tesztelő, újságíró (sem elektronikus sem pedig nyomtatott formában), inkább csak lehetőségem van kipróbálni dolgokat és emellett van valami belső vágy ezeknek a tapasztalatoknak a megosztására. A tesztek ennél kicsit szigorúbb mederben folynak véleményem szerint, én pedig inkább hangulattól, türelemtől és egyéb okoktól függően írom ki magamból az adott érzéseket, benyomásokat. Szóval röviden :) : a továbbiakban inkább élménybeszámolókat készítek.


Biztosan olvasta néhányótok az USB topikban történt szenvedésemet néhány alapvető dolog megértésében, azt gondolom sokat tisztult bennem a kép a kedves fórumtársak segítő szándékának köszönhetően. Külön kiemelném Menyust, aki hosszas beszélgetést követően személyesen is készségesen mindenben segítségemre volt. 

A rendszeremmel kapcsolatosan úgy érzem/éreztem, hogy nagyrészt elégedett vagyok, szinte alig van olyan pontja amit kisebb összegből tudnék jobbá varázsolni... bármely másik pontjához nyúlnék, ott már a 7 számjegy jöhetne elő az értékelhető, érzékelhető nagyságrendű változáshoz. Egy ilyen pont van: a DAC. Ezt bizony úgy érzem, hogy rendezni kell. El lehet ezzel boldogan hallgatni a zenét, tud minden ma divatos és kevésbé divatos formulát. DE. Arra lettem figyelmes, hogy a hangrendszeremnek bizonyos zenei stílusok fekszenek, mások pedig kevésbé (és pont a véleményem szerint "nehezebb" stílusú sokhangszeres stílusok vannak rendben). Egy rockzene akár klasszikus, akár mai modern merítésből egyszerűen rossz. Vagy katyvasz, vagy semmilyen. Ha akkusztikus számot hallgatok, pl. a sokszor emlegetett Nirvana MTV Unplugged albumot, az rendben van. Ezzel ellentétben egy Metallica album Enter Sandman-je, vagy Of Wolf of Man-je a hangfalak és erősítő képességeit messze alulmúlva szólalnak meg. A DAC-ra gyanakodtam, és többen is javasolták próbáljak ki egy USB/SPDIF transzportot. Rendesen értetlenkedtem, mivel nálam a 2 nagyobb az 1-nél, a 24bit/192kHz (Coax)-nél nagyobb a DSD64 és DSD128, hát hogy a Jóistenbe lenne már jobb... ugye ugye ilyenkor előkerül a matematikai klasszikus, hogy X=1-gyel és ugye egy betű már hogy lenne egyenlő egy számmal?!? :)  Szóval alapjaiban kellett újragondolnom a DAC-ok működését és ehhez segítséget kellett kérnem, az olvasott irodalom és tapasztaltak bizony nem voltak segítségemre. Röviden és tömören valahogy úgy tudnám jellemezni, hogy abban az árkategóriában (és néha még feljebb is) ahol én keresgetem a boldogulásomat az audió világában, ott bizony a gyártók nem építenek anyagi megfontolásból olyan USB konverziós egységet, ami ne pakolna zajokat az egész hangfolyamba. Félreértések elkerülése végett most csak az Audio PC - USB kimenet - DAC - erősítő - hangfal láncról beszélek. Visszakanyarodva az USB kérdéskörre: az audioPC-nket fel tudjuk szerelni egy kiváló USB kártyával, amely nagyszerűen küldi ki a digitális adatfolyamot, viszont ahogy a DAC-ba beérkezik, ott a DAC chip előtt még a DAC chip számára értelmezhető jellé kell alakítani a jeleket, majd a DAC chip végzi a dolgát. Sajna ez a folyamat rengeteg zajt szed fel, ahhoz tudnám hasonlítani, amikor a ködből kibújnak a hegycsúcsok... mi a hegycsúszokat halljuk, alatta a részletek elbújnak. Ekkor jön a képbe egy jó minőségű USB/SPDIF konverter, ami elvégzi a lehető legtisztább konverziót. Nincs köd, csak a gyönyörű tájkép a hegyekről egészen a völgyig.

Ma érkezett hozzám egy deszkamodell USB/SPDIF konverter Menyus/Core Audio Kft. jóvoltából. Úgy volt, jövőhéten valamikor találkozunk, de valahogy mindkettőnknek úgy állt össze a napja, hamarabb is össze tudtuk hozni a találkát. Megláttam a deszkát, azt hiszem a "most ez komoly? :) " kifejezés hagyta el először a számat, Menyus pedig bőszen bólogatott igen igen, majd jól meg fogsz döbbenni. Szépen becuccoltunk a zenehallgató szobába (volt még nála pár dolog, de ezekről kicsivel később).

A deszkamodellről mondtam, hogy nem fogok képeket közölni, mert biztos tartalmaz valami olyasmit ami titok, így most ide nem szúrok be semmit (sorry). Bekábeleztünk mindent a helyére. Menyus előtte kezelésbe vette az audioPC-t driver-ügyileg, meg úgy nagy általánosságban. Szépen helyrepofozott mindent, indulhat a próba.

Kicsit hallgattuk a saját rendszeremet, hogy felkészüljek a változásra, mondom részemről akkor indulhat a mandula. Átváltott az USB/SPDIF koverterre, így nézett ki a lánc:

- AudioPC

- QED USB kábel

- deszkamodell USB/SPDIF átalakító  (fejlesztői változat)

- Neotech SPDIF digit koax kábel

- XS DAC05B kínai DAC

- Accuphase E-211 integrált erősítő

- hangfalkábel

- Vienna Acoustics Baby Grand

Meghallgattuk a Meet me in London by Antonio Forcione - Caruso c. számát . Előre hajoltam a fotelben, ránéztem Menyusra, mondom ez hihetetlen :D Azért használtam ezt a szót, mert Menyus akkurátusan úgy állított be mindent, hogy 24 bit/96kHz-ben menjen MINDEN, még a DSD anyagok is. Ezután következett a The TBM Sounds albumról az Aqua Marine c. szám. Ezt nem hiszem el. Nehéz szavakba önteni azt, amit tapasztaltam: amikor korábban zenét hallgattam, bizonyos hangerőnél nem vettem hangosabbra, mert zavaró volt. Azt hittem a hangerő az, de nem. A magas hangtartomány zajossága, torzítása magasabb hangerőn igencsak zavaró a fülünknek. Most mivel ezek a zavaró hatások eltűntek, simán hangosabban hallgattam nagy elégedettséggel a régen ismert számokat. És itt jön a kulcs kifejezés, a "régen ismert". Olyan volt, mintha nem ugyanazok a számok lennének. Olyan részletek jelentek meg a korábbi homály helyén, hogy igazi zenei élmény volt minden egyes másodperc. Mondtam is Menyusnak, most nincs kedvem abbahagyni, pedig az idő ellenünk dolgozott... 

Már ekkor megdőlt bennem minden korábbi nagy számokkal és felbontásokkal kapcsolatos elmélet, azt hiszem nem a számháborút fogom keresni a jövőben! Ha itt abbahagytuk volna az egészet, már akkor elégedett lettem volna, és azt mondtam volna rendben van a rendszerem.

Ekkor előkerült az új terméke, a skálán azt hiszem középső helyen foglal helyet ez az USB/SPDIF transzport:

  Core Audio Reference Transzport (USB/SPDIF konverter) - Silver

2.thumb.jpg.3a1e9a0f47cfd61ea4eb19962d00b632.jpg

Bekötöttük a deszkamodell helyére, a mostani rendszer így nézett ki:


- AudioPC

- QED USB kábel

- Core Audio USB/SPDIF átalakító 

- Neotech SPDIF digit koax kábel

- XS DAC05B kínai DAC

- Accuphase E-211 integrált erősítő

- hangfalkábel

- Vienna Acoustics Baby Grand


Egymás után pörgettem a kedvenc számaimat, amiket már visszafelé játszva is ismerek. Nem gondoltam volna, hogy a deszkamodellen túl lehet tenni hangban, hangzásban, tisztaságban. A fülem nagyon örült, sőt minden sejtem táncolt az örömtől, viszont a lelkem mélyén sejtettem ebből bizony éjszakákon át tartó vergődések lesznek, családi balhék és a előbb(inkább) mint utóbb itt fog pihenni az állványomon :D Egyszerűen az a helyzet állt elő, amikor azonnal hallható pozitív változás ment végbe és semmi kétség nem fért hozzá, eddig ez volt a legjobb hang amit hallottam magamnál. Mondtam is Lacinak itt még így nem szólt rendszer nálam... abban egyetértettünk, ez a transzport az enyémnél magasabb kategóriájú rendszerek kiszolgálására is képes gond nélkül, így nekem ez egy jövőbemutató előrelépés lenne (értsd kb. 5-6 MFt-ot kéne rálocsolnom a rendszerre HASZNÁLT cuccokra, hogy újra a DAC legyen a gyenge láncszem :) ) 

Hogy itt abbahagytuk-e? Nem :D

Előkerült még valami a tarsolyból: egy Entreq SPDIF - AES/EBU kábel (tekintve az értékét, azért egy picit nézegettem a használatbavétel előtt, mindenféle fa elem és "lötyögő" volt rajta. Nagyon érdekes volt maga a fa anyaga, nem tudom milyen fából készülhettek rajta a fa elemek, mindenhol szép eldolgozás, de meghagyva a nyers fa érzetét. A kábel nagyon hajlékony volt, ez külön tetszett benne.)

- AudioPC

- QED USB kábel

- Core Audio USB/SPDIF átalakító 

- Entreq SPDIF kábel

- XS DAC05B kínai DAC

- Accuphase E-211 integrált erősítő

- hangfalkábel

- Vienna Acoustics Baby Grand

Kivettük a Neotech koax kábelt, és bekerült helyére az Entreq. A változás mértéke itt számomra jóval kisebb lépés volt mint a transzportcserék, de azt nem lehet mondani, hogy ne lett volna, mert volt, méghozzá pozitív irányba. Menyusnak is elmondtam nagyon jó, hibátlan természetességgel közvetít minden részletet, én még nagyon soká fogok ott tartani, hogy egy ilyen szintű kábelt meg tudjak és meg akarjak venni. Egész egyszerűen ez már megkövetel egy olyan szintű rendszert, amihez ez kell a további fejlődéshez. Nálam egy aktív komponens változása/változtatása jelentősebb, méghozzá sokkal. A kábel természetesen maradt a helyén és hallgattuk a zenéket egymás után. Depeche Mode - Personal Jesus ... nekem óriási kedvencem ez a szám, de valahogy a rendszeremen eddig nem szerettem, dinamikátlan volt, olyan távolban elkent összevisszaság volt, erőtlennek éreztem és soha nem volt kedvem hallgatni. Ezzel ellentétben most úgy szólt, hogy nem férhetett kétség hozzá, hogy rátaláltam a rendszerem gyenge pontjára. Bátran elindítottam a Metallica albumot is, amiről az elején írtam, és VÉGRE JÓL SZÓLT! Tetszettek a gitárhangok, Hetfield nem zuhant be az egybefolyt villanygitár-hangba. Élvezettel hallgattam rockzenét, ez nekem óriási boldogság volt :) (természetesen ez nem csak a kábel, hanem vastagon a transzport dicsősége).


A leírást hamarosan folytatom, mert itt jön egy nagyon nagyon érdekes rész. Hatalmas viharokat kavart a fórumon, az én gondolataimban is, tapasztalataimban is, igyekszem ezt a részt is összehozni az élménybeszámolóból még holnapig, csak a fogalmazásgátló hatása remélem kimegy addig. Itt szerintem minden szónak és vesszőnek fontossága van/lesz.  :) 

Menyusnak óriási köszönet a szakértelméért, hozzáállásáért és minden segítségéért, valamint a rendelkezésemre bocsátott eszközökért! Mindenkinek bátran ajánlom!

 

FOLYTATÁS:

Menyus tarsolyában még volt egy ketyere, aminek meghallgatására már régóta vadásztam:

   Entreq Olympus Virtuális Föld doboz


1.thumb.jpg.4eaf2adc3beb8dcbde78f71b2fb73b5c.jpg


El kell mondjam, eddig nem sok élményem volt VF témában, és az a kevés ami volt az sem pozitív, sem negatív. Semmilyen hatást nem érzékeltem. Sokat olvastam, hogy majd ha kiveszed a hiányát fogod érzékelni, meg teresebb lesz minden stb. Amit eddig kipróbáltam, semmi.


Ezért is örültem nagyon, amikor Laci felajánlotta, hogy ha már úgyis összejövünk egy kis hallgatózásra, akkor hoz magával egy ilyen kütyüt és hallgassam meg. Egy bizonyos fokig az audio cuccok területén teljes nyitottsággal állok mindenre, úgyhogy azonnal széles vigyorral nagy "köszönöm"-et mondtam, szeretnék élni a lehetőséggel.


A csatlakozó kábelét a dolgozó DAC-om egy nem használt RCA csatlakozójára dugta Laci és elkezdtük ugyanazokat a számokat pörgetni, amiket az addig eltelt 2-3 órában.
Mielőtt bármit is írnék, én sajnos vagy nem sajnos azokban a termékekben hiszek, amiket ha kipróbálok azonnal hallható hatást akarok (mindegy, hogy pozitív vagy negatív).


Az Entreq-et bekötve azonnal hallottam, hogy valami megváltozott és a változás pozitív. Viszont valami olyan irányú és mértékű, amit nagyon nehéz szavakba önteni. Nem fogok ilyen kifejezésekkel dobálózni, hogy "testesebb lett a hang" , "a mélytartomány megfogottabb" , "szikráznak a magasak" ... minden ilyen kifejezés szemfényvesztés lenne, és nem igaz. Menyusnak csak körülírni tudtam az érzéseimet, valahogy így: olyan érzésem volt, mintha a korábban felállt színpad a hangfalaim vonalából felém kiterjedne, tehát a kis gömb-ből nagyobb gömb lett, és a fotelemet amiben ültem közelebb húzták volna. Körülvett a zene, benne voltam és nekem szólt. Furcsa érzés volt, mert megmagyarázhatatlan volt számomra. Odamentem, megnéztem be van dugva, vagy Laci csak szivat valamivel :) de nem... ezt hallottam és jó volt az egész. Műfajfüggetlenül a hatása mindig ugyanaz volt és a mértéke is.


Amikor kihúztuk, akkor visszaállt a régebbi állapot, a színpadkép visszaállt a korábban hallott formájába. 
Hogy támadt-e hiányérzetem utána? Igen. Tudok élni nélküle? Igen. DE! Ha ez hiányozna csak a rendszeremből, szerintem beszerezném ezt, vagy valami hasonló működő hatású ketyerét.


(azt hozzá kell tennem, hogy szerintem elég jó audio ösvényem van kiépítve, és 4.5m mély talajszonda is van verve földnek, tehát nem nullára kötős megoldás van... ezzel csak azt akarom mondani, nem arról van szó, hogy egy nem létező "föld"-et egy virtuálissal kell helyettesíteni. Ez a része a rendszeremnek úgy gondolom teljesen rendben van).


Köszönöm Menyusnak a lehetőséget, nekem tetszett az Entreq és meggyőző volt.


3.thumb.jpg.37e997c70d97d5c72b59afa946e9e197.jpg

 

Köszönöm a figyelmeteket!

wittao

 

Tesztelt transzport, Entreq kábel és VF doboz forgalmazója:

Core Audio Kft.

www.coreaudio.eu

 

Szólj hozzá

olympus transzport usb/spdif core audio entreq virtuális föld VF