2018. sze 22.

2018.05.10: wittao nagy DAC-tesztje

írta: wittao
2018.05.10: wittao nagy DAC-tesztje

2018.05.10-én írt bejegyzésem:

 

Ígértük, küldjük a nótát :)



10. teszt :  DAC teszt


Most vettem észre, hogy a számozott tesztjeimnek ez az első jubileuma. Elértem a 10.-et, remélem lesz ebből még több is. Az elmúlt időszak meglehetősen nehéz volt a fórumunk életében, ez volt az egyik oka a tesztjeim elmaradásának, a másik pedig, hogy itt a tavasz (néha már nyár 32 fokkal) és egyszerűen elhúzódik a nap, még a véressszájú hifisták is sokszor a szabadtéri foglalkozásokat, grillezéseket, teraszokon beszélgetéseket választják egy teszt megírása helyett, nemhogy végig csinálják az eszközök összeállítását különböző variációkban és romokban heverjen a szoba 2 napig utána. 

Ezt a tesztet most írom meg másodjára, mivel amikor nekifeküdtem akkor a fórummotorunk a kedves külső „barátunk” áldásos tevékenysége miatt akkor küldött egy Bad gateway-t és kezdhettem volna elölről. Szerencsére a notebookom megúszta az eseményt – akkorát nem vágtam mellé az asztalra - , viszont nekem kellett egy kis lelki unszolás, hogy újra elkezdjem, ezt köszönöm Nektek. Örülök neki, ha úgy gondoljátok érdekes lehet néhány írásom, ezek a visszajelzések mindig előre lökik az embert (a negatívak is!). Annak is nagyon örülök, hogy sokan privátban kerestek meg, hogy mi lenne ha ezt, meg azt esetleg megnézném még. Ez is azt mutatja, hogy van egy űr az írott hifi irodalomban. Persze én is szívesebben forgatnék egy nyomtatott formában szakemberek által megírt irományt, de most én jutottam Nektek :D Annyit még hozzátennék, hogy szerintem – és a visszajelzéseitek szerint is – egy ilyen irománynak függetlenednie kell mindentől, mint egy futballbírónak a csapatoktól. Ezalatt azt értem, hogy a rendszerben a saját eszközeim is részt vesznek, bizony néha rossz érzés foghatja el a tesztelőt - jelenesetben engem - ha összeakad egy jobb ár/teljesítményű berendezéssel mint a sajátja. Viszont emiatt fontos is ez, mert pártatlannak kell lenni, elfogulatlannak és ha valami rossz akkor rossz. Függetlenül attól, ha egyik jóbarátomtól kapom kölcsön, vagy éppen egy gyártó tisztel meg vele. Mi egymás között simán megmondjuk, ha például bekötünk egy-egy kábelt, vagy éppen digitális futóműnek egy másikat használunk az eddigi helyett és az égvilágon semmi különbséget nem érzünk/hallunk közöttük (hiába a többszörös ár). Szerintem ezt így kell csinálni itt leírva is, ebből nem engedek és a jövőben sem fogok. Kicsit felrémlik amikor a Totalcar-osok mondták egy interjúban, hogy kicsit vissza kell fogniuk magukat mert egy gyártó sem ad nekik autót tesztelésre, holott ez egy szakmai sajtó feladata (szerintem). Röviden ha valami nem jó, én leírom. Ha jó, és hozza a kötelezőt, akkor azt úgy írom le, hogy jó. Ha nagyon jó, talán hajlamos vagyok ömlengeni egy picit, ezt nézzétek el.


A hosszúra nyúlt bevezető után szeretném Veletek ismertetni a teszt résztvevőit:

TEAC NT-503(dac-ként szimmetrikus kimeneten és futómű+dac-ként is használva)

Xiang Sheng DAC05B(csöves és nem csöves szimmetrikus kimeneten használva)

Benchmark DAC1 

Matrix Mini-i Pro

RIF Audio UK24/T(két féle csővel)


Külön veszem a digitális futóműveket, beépített dac-kal, mert azzal és anélkül is teszteltük őket:

Pioneer N50A

Cambridge Audio Stream Magic

TEAC NT-503


Tesztrendszer (ebben néhány dolog az infrastruktúra, dac-ok felszereltsége miatt néha változott, a többi részegység állandó volt):

Forrás: AudioPC (WinServer 2016 core mód, JRiver 23)  VAGY dedikált lejátszók futóműként
ÖsszekötőQed USB vagy AQ Digit Coax (néhány DAC-ban nem volt USB)
DAC: VÁLTOZÓ
Összekötő: Bicon Premium Silver XLR-XLR
Erősítő: Accuphase E211
Hangfalkábel: Siltech Silver New Yorker
Hangfalpár: Vienna Acoustics Baby Grand



EGYES KÉSZÜLÉKEK MEGHALLGATÁSA A FENTI RENDSZERBEN:


Elöljáróban hozzá kell még tennem az egész teszthez annyit, hogy legközelebb driverek telepítését igénylő eszközöket nem nagyon fogok továbbiakban tesztelni , ahány eszköz éppen annyi driver, azokat frissíteni stb. Rendszeremet sem szeretném 200 driverrel megrokkantani. Ez is vitte ám az időt rendesen, néhány gyártót egyenesen tiltólistára vettem emiatt, borzasztó gyenge támogatásuk miatt.


Írásom végén összeállítok egy SZERINTEM/NEKEM HOGY TETSZETT sorrendet a dac-okról, rövid indoklással. Az egyetnemértés jogát fenntartom másnak is :D 


A., 


Forrás: AudioPC (WinServer 2016 core mód, JRiver 23)
Összekötő: Qed USB
DAC: TEAC NT-503
Összekötő: Bicon Premium Silver XLR-XLR
Erősítő: Accuphase E211
Hangfalkábel: Siltech Silver New Yorker
Hangfalpár: Vienna Acoustics Baby Grand

Unknown.jpeg.4941085a9b248c53da9232e16e21a525.jpeg

Ez a dac érkezett meg hozzám a tesztalanyok közül elsőként, és ez töltött el velem legtöbb időt. A meghallgatásom célja nem csak a kíváncsiság volt, hanem az, hogy a DA-503-ast megvegyem-e amit kinéztem magamnak (az NT-503 hálózati képességek nélküli dacja) . Ahogy bekapcsoltam a rendszerbe, rögtön ismerős paraméterek köszöntek vissza. Meg is lepett a változások csekély mértéke. Nagyon kellemes volt hallgatni, nem volt nyomasztó tompaság, nem volt fülsiketítő magasak sziporkázása. Adta a belenyúlásmentes precíz hangot, ami számomra nagyon ismerős volt, csak még nem tudtam rögtön miért. Ezután elkezdtem bújni a specifikációját és láttam AKM-4490 Verita chipsetre épül. Ugyanúgy AKM és ugyanúgy 449x széria mint a kínai dac-omnál. Nem azt mondom, hogy aki egy kínai AKM4495EQ chipsetre épülő dacot megvesz, az gyakorlatilag eljut a TEAC-hoz, mert érezni lehetett azt a finom adagolását a precizitásnak (belső képek), amit a TEAC felárban mérnek. Gyönyörűen szólt, bőven el lennék ezzel a dac-kal. Viszont váltani nem váltok rá, számomra a 2x árat nem éri meg a kínaihoz képest. Viszont ha valakinek fontos a hálózati lejátszási képesség, fejhallgató érősítő, előfokként is használhatóság, akkor ez az első ajánlott gépezet ami eszembe jut!

Az NT-503-at kipróbáltam úgy is, hogy ő volt a forrás és a dac is egyben. Ez a készülék hozta a legkisebb eltérést az audioPC-től, ez kicsit megdöbbentett. Volt különbség, hallható különbség, de nem óriási és elviselhetetlen. Talán úgy tudnám megfogalmazni, hogy a nagyon jóhoz már hozzászoktam, ennél kicsit gyengébbnek éreztem. DE! Ha valaki nem akar audioPC-zni, akkor ezt ajánlanám neki. Nem tudok elmenni szó nélkül az iOS appja mellett. Konkrétan azon gondolkodtam, hogy aki kiengedte ezt a store-ba azt szeneslapáttal csapkodnám-e meg, vagy kazánajtóval. Vállalhatatlan 2018-ban. (ugyanez a helyzet pl. a Yamaha AVR vezérlő alkalmazásával). Ilyen jelennel és múlttal rendelkező cégek ezt nem engedhetnék meg maguknak!


Összegzésként:

 részemről erősen ajánlott vétel

 dac-ként nehéz belekötni, ha akarok sem tudok, 21.századi szolgáltatások, 21.századi minőség

 az 501-eshez képest hálistennek egységes fekete megjelenés, így külsőleg sem macerálom őket, jól néz ki J(van akinek a sárga-fekete kijelző jobban bejött, talán a fekete külsőhöz most is jobban ment volna)



B., 

Forrás: AudioPC (WinServer 2016 core mód, JRiver 23)
Összekötő: Qed USB
DAC: Xiang Sheng DAC 05B – csöves dac
Összekötő: Bicon Premium Silver XLR-XLR
Erősítő: Accuphase E211
Hangfalkábel: Siltech Silver New Yorker
Hangfalpár: Vienna Acoustics Baby Grand


XIANGSHENG-DA-05B-asynchronous-DAC-DSD-3.png.b30de186690f54b3e4f808fec80b3922.png


Az illem azt diktálná, hogy ez legyen az utolsó, de már többször írtam róla és a TEAC esetén is felmerült, ezért nem cizellálnám túl a dac jellemzőit. AKM 4495EQ chipet használ, a kínai barátaink belepakoltak minden földi jót. El akartam adni, mint említettem egy TEAC UD-503-asra akartam lecserélni. Ezért a dac hologramos matricáit nem távolítottam el a tesztig, hátha eladom és számít a vevőnek a belenyúlásmentesség. Lecsavartam a tetejét végül. Ekkor szembesültem két dologgal: egyrészt ahogy kértem a megrendelésnél feláras toroid trafóval szerelték (alapmodell nem az), viszont a másik kérésemet a kínai cső helyett GE csövet tegyenek bele nem sikerült megvalósítani. Ezt ugye az ember nem tudja ellenőrízni, csak ha megbontja. 15 USD volt a felár, ezt most buktam. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy így is kellemesen szólt. Ennek ellenére ha már itt volt a lehetőség kapott egy jó kis bemért NOS csövet 1965-ből. Így hallgattam és hallgatom most is. A dac marad, nagyjából vám+áfával és a pluszokkal 135.000 Ft-ba került újonnan, kevesebb mint a felébe a TEAC-nak, egyszerűen nincs olyan mértékű különbség ami indokolná a cserét. És akkor jön a plusz: a csöves kimenet. A csöves kimeneten olyan melegséget tud betenni bizonyos zenei részletekbe, amit a másiknál nem kapnék meg. Ráadásul ha akarom, akkor visszaváltok a másik kimenetre és hallgatom 5%-kal „gyengébb” módon a rendszeremet. Úgy gondolom ez egészséges kompromisszum (számomra legalábbis). Kínai dac tehát maradt.


C., 

ForrásPIONEER N50A – digitális futóműként
ÖsszekötőAQ DigitCoax 
DAC: BENCHMARK DAC1
Összekötő: Bicon Premium Silver XLR-XLR
Erősítő: Accuphase E211
Hangfalkábel: Siltech Silver New Yorker
Hangfalpár: Vienna Acoustics Baby Grand

images.jpeg.627bb496e5b2f5cb94d8ff8bdcaa3908.jpegClipboard01.jpg.04a16bce4d41235407952f3ed68ee66d.jpg



Ahogy láthatjátok ennek a DAC-nak a teszteléséhez az USB hiánya miatt kicsit át kellett rendezni a forrásoldalt és be kellett vonni egy dedikált médialejátszót amin van digitális koax kimenet. Erre kapóra jött a Pioneer N50A. Rengeteg teszt olvasható róla és a nagy tesójáról, minden specifikációjával, nem nagyon mennék be a részletekbe, főleg amiatt mert most „csak” futóműként szolgált. Inkább a mögé kötött Benchmarkról írnék, bőségesen megérdemelne több oldalt is! Rack rendszerű régebbi változat érkezett hozzám, külön érdekesség, hogy refurbished termékként a gyártó vállalja a gyári modernizálását, kevesen vannak, nálam nagyon nagy plusz jár ezért! Bekötöttük, és az eddigi hangzásvilágtól egy teljesen eltérő kép tárult elénk. Nehéz szavakba önteni azt a kőkemény részletességet, de ha jobban belegondolunk talán ez nem is véletlen a stúdiós felhasználási kör miatt. Ez a dac nem a nyugodtan hátra dőlök és hallgatok valami „mindegymit” kategória, itt oda lehet és kell figyelni azokra a részletekre amiket talán eddig észre sem vettünk a már sokszor lepörgetett zenéinkben. 24 bit/192 kHz, semmi 32 bit, semmi DSD, MQA stb.  Fanny Beriaux – Albinoni’s Ghostszámát úgy hallgattam, hogy figyeltem a leányzó mikor és hogy vesz levegőt, a hangszerek elkülönültek mintha fal választotta volna el őket,  Agnes Obel – Fuel To Fire című remekműve teljesen elvarázsolt, a hangszerek hangszerhűsége mesteri volt. 

Összegzésként:

 specifikációvadászoknak nem ajánlom, speckók alapján meg sem vennék már

 DE: aki szeret MINDENT hallani egy zenében, itt a dac számára!


D., 

Forrás: AudioPC (WinServer 2016 core mód, JRiver 23)
Összekötő: Qed USB
DAC: Matrix Mini-i Pro
Összekötő: Bicon Premium Silver XLR-XLR
Erősítő: Accuphase E211
Hangfalkábel: Siltech Silver New Yorker
Hangfalpár: Vienna Acoustics Baby Grand

5af4c0a610da7_Kpernyfot2018-05-10-23_58_22.png.c5b9d2544ab8d3d214f48e1dfff20a60.png

Egy újabb kínai márka a meghallgatások során. Sabre 9016 DAC-kal felvértezve, USB-n kapta a delejt, DSD anyagokkal is boldogult gond nélkül. Az eddig teszteltek között ez a legolcsóbb dac, itt azt kell mondanom az ára tükrözte a kapott hangot. Természetesen nem kell nagyon rossz, hallgathatatlan valamire gondolni, egész egyszerűen a hangzásvilága a tesztrendszerben így működött, hozta a kötelezőt. Volt már szerencsém néhány berendezésben Sabre dac-okhoz, valahogy soha nem tudták megrengetni a dobhártyámmal együtt a szívemet is, hogy a pozitív érzések felülkerekedjenek bennem. Ha ilyen kínai dac-om lett volna, ehelyett megvenném a TEAC-ot zokszó nélkül. Induló rendszernek szerintem tökéletes, innen a gazdája ha mást vesz hatalmas örömmel nyugtázhatja majd a tisztán hallható előrelépést.

Összegzésként:

 kezdésnek tökéletes választás

 mindenevő

 olcsó


E., 

Forrás: AudioPC (WinServer 2016 core mód, JRiver 23)
Összekötő: Qed USB
DAC: RIF Audio UK24/T
ÖsszekötőBordor féle ezüst IC
Erősítő: Accuphase E211
Hangfalkábel: Siltech Silver New Yorker
Hangfalpár: Vienna Acoustics Baby Grand


5af4c0ae6bc8f_RIFDAcUK24T.jpeg.f46e2732ba3ba0be31711d8c4a02400b.jpeg

Ennek a csöves magyar DAC-nak az életemben története van, így nagyon örültem neki, amikor megkaparinthattam egy teszt erejéig. A fejlesztőjével Istvánnal már majd 2 éve beszélgettünk, amikor a sztereo rendszerem összerakását terveztem. Akkor én is előbb olvastam el egy specifikációt és legyintettem mintsem a fülemre hallgassak (igen, ilyenkor eszembe jut az örök klasszikus, amikor a férjet a feleség megcsalás közben tetten éri: „Drágám, hát jobban hiszel a saját szemednek mint nekem???!!??” ) . Akkor a specifikáció miatt végül más irányba mentem el, és más dac-okat használtam. Most itt volt és lehetőségem nyílt felismerni mit puskáztam el anno. Nagyon nehéz megfogalmazni egy adott érzést, ami az embert hatalmába keríti, amikor valami csodálatos hangot hall. Egyszerűen csak szól a zene, nem csak körülöttünk, hanem bennünk. Egy barátom szokta mondani, hogy ilyenkor becsukja a szemeit és ő különböző színeket lát. Nos én is valami ilyen állapotban voltam. Egyrészt pergett bennem az elvesztett/elvesztegetett 2 év gondolata, másrészt a ZENE hatása. Csak néztem magam elé és hallgattam. Ekkor a dac még a normál 6H9C csövekkel ment. A tulajdonosa mondta, hogy tesz be egy másikat és ha eddig nem mentem le hídba, akkor majd most. Mivel rendelkeztem már pár csöves dologgal, tudtam, hogy az elektroncsövek bizony bizony trükkös jószágok és okozhatnak meglepetést. És? És okoztak. Ígérem ez lesz az utolsó anekdotám, de az érzés valami ilyen lehetett a meglepetés faktort illetően: barátom egy haveri társasággal Bulgáriába ment kipihenni az év fáradalmait és este egy szórakozóhelyen már alig szomjasan csak annyit bírt tökéletes ókori antarktiszi angol akcentussal a pultosnak mondani „very hard drink,”. Kérdeztem tőle utána, hogy és kaptál? Annyit mondott, hogy „hááát..., adott”. Mit? "Valami fekete színű vodkát, 2dl-es pohárban". Megitta, erre még emlékezett. De csak erre. :)

Szóval bekerült egy MELZ 6H9C cső, és a dac szintet lépett. Atya ég, ennyit tudtam nagy nehezen kipréselni magamból. Az addigra már nagy kedvencként számon tartott Benchmark részletessége köszönt vissza, valami olyan lágy zeneiséggel, finomsággal, hogy ezt órákig tudtam volna hallgatni megfeszülés nélkül. 

Összegzésként:

 amit és amennyiért ad, szerintem nincs ellenfele

 kell bele a jó cső

 DSD felejtős, de aki ezt hallgatja azt ez nem is érdekli



A hosszúra nyúlt bevezető után hosszúra nyúlt elemzés dukál, remélem nem untátok szét magatokat :D :D

Akkor itt van Wittao listája a fenti 5 dacról:  nekem ebben a sorrendben tetszettek, elől a legjobban tetsző, hátul a kevésbé


1., RIF Audio UK24/T– MELZ 6H9C csővel

2., Benchmark DAC1

     TEAC NT-503(dac-ként)

3., Xiang Sheng DAC05B(nem csöves szimmetrikus kimeneten használva)

4., Matrix Mini-i Pro


Hogy miért nem tartottam meg a RIF DAC-ot? Jogos lehet a kérdés. Várom a gyártó új dac-ját (pssszt)

A Benchmark miért lett jobb a TEAC-nál? Nem jobb. A TEAC szolgáltatásokban jobb, hangban máshogy jó. Nem tudnék dönteni, így megosztottam őket a dobogó második helyén.

A XiangSheng leszorult így hátulra, pedig nem ezt a helyet érdemli, csak nagyon szoros a verseny. Azzal a kicsivel a hangminőségben, azzal szorult le. Ha ár-teljesítményt néznék kizárólag, akkor a RIF mögött a 2. helyen állna.

A Matrix utolsó helye reális.

 

Szólj hozzá

teszt teac dac tesz xiang sheng NT-503 Matrix mini dac RIF Audio