2018. sze 20.

2018.03.27: Milyen odahaza a tápellátásom? II.

írta: wittao
2018.03.27: Milyen odahaza a tápellátásom? II.

2018.03.27-én írt bejegyzésem:

 

Úgy gondoltam a minap, hogy dobok egy kis kavicsot az állóvízbe, és elkezdtem a figyelmemet a tápellátás felé fordítani.

Fórumtársaktól sok hasznos infót kaptam, a segítséget meg is köszönöm, a javaslatok között szereplő 6 MFt = 12m vezeték cseréjét elhalasztom egyelőre anyagi megfontoltságból illetve az őrültségi faktorom még vonal alatt van, szóval csak a "normális" és "kézzel fogható" dolgokkal foglalkozom.

Szerintem ahhoz, hogy a megfelelő irányt felderítsük elengedhetetlen lépés, egyáltalán derítsük ki mink van itthon...

 

Elsőként: már a múlt heti hozzászólásaim között is szerepelt, hogy fejembe vettem ezt az egész dolgot és úgy vagyok vele kipróbálok mindent, a lehetséges eszközökkel megpróbálom alá is támasztani ezeket az eredményeket és a végén még abban is bízom, hogy a műszerek szerint OK az a fülemnek is OK lesz. Még mielőtt valaki elkezdené megkérdezni, hogy az illető műszert/műszereket mikor kalibráltattam utoljára a Nemzeti XYZ hivatallal, akkor el fogom keseríteni, mert nem törekszem a 0,001%-os pontosságra. Sem olyan kijelentéseket tenni nem fogok, ami ekkora műszeres alátámasztást igényel (bár azt hozzáteszem, hogy gyártók többsége sem akaszt a termékére ilyen-olyan mérési eredményeket ebben a temékkörben, amivel a földi halandó azonnal ki tudná választani számára mi a jó és mi nem az).

Nos az általam tesztelni kívánt áramellátással kapcsolatos kiegészítők:

 

- AVA KZH8 - Gen1 (passzív szűrős)

- Bauhaus valamilyen akármi nevű beépített szűrős elosztó 6 foglalattal (passzív szrős)

- Hivox Alces One (passzív szűrős)

- Pointe R1506

- Vibavoice Omega 500 (aktív szűrős)

 

A rendszerben helyet fog foglalni egy 1250 VA stabil tápot szolgáltató eszköz is, 230V-ra állítva (le fogom bonyolítani a méréseket enélkül és ezzel minden eszközre).

Ezen kívül lesz több 1m hosszúságú tápkábel különböző vastagsággal és anyaggal, és ugyanezek 2-3m hosszúságú változatai (erre csak amiatt gondoltam, mert több "pletyót" is hallottam arra vonatkozóan, hogy egy bizonyos hossz esetén a kábelnek is van szűrő hatása... meglátjuk, megmérjük kimutatható-e a mi eszközeinkkel).

 

Mérőeszközök:

- digitális multiméter

- oszcilloszkóp (230V mérésére hangolva)

- egyebek, ezeket még meglátom

 

Mivel nem szeretnék gyártókkal összeakaszkodni, sem fórumtársakkal hetekig vitatkozni, ezért az egyes eszközöket csupán számokkal fogom jelölni.

A számok mellé minden esetben fel fogom tenni a mérésről készült képet, esetleg rövid video linkjét.

 

Hogy mit várok ettől az egésztől?

- kiderüljön számomra, hogy az aktív és passzív tápszűrők viselkedése kimutatható-e és jól dokumentálható-e? (ha igen, akkor miért nincs sok ilyen, ha nem akkor meg nehéz megerősíteni a vásárlás szándékát)

- számomra melyik megoldás mutatja a legjobb eredményt... az marad, többi megy eladásra (mivel több termék nem az enyém, így az eladásra kínált cuccaim közül nem lehet visszakövetkeztetni majd az eredményekre)

- a végén kijön számomra egy győztes termék: hallani akarom a hatását a hangban is .. ha nem hallom, szerintem az is egy eredmény lesz, ha pedig valóban hallom, akkor megérte a mizéria.

Vettem egy nagyon egyszerű kis mérőműszerecskét (amit valamelyik topikban erősen lesajnáltak, hogy hát az sz..t sem ér), meglepően jól közelített, szinte 1%-on belüli értékeket produkálva egy drágább multiméter által mért adatokhoz. Szóval támpontnak mindenesetre jó lesz szerintem.

Első lépések:

Bedugtam a masinát, bele egy elosztót (ez a noname Herr Deutsch von Bauhaus Gmbh terméke), azonnal okozott egy meglepetést, mert 0,6W pillanatnyi fogyasztást mutatott úgy, hogy még semmi nem volt beledugva. Szóval valami kendács biztos van benne.

Ezt követően bedugtam a Vibavoice Omega 500-as gépet, bele a forrásokat és gondoltam akkor hadd szóljon.

Amint az Omegát belőttem, kiderült mennyi az ő nyugalmi "önfogyasztása" : 6W (összesen 6,6W)

Ezután a Vibavoice kimenetén lógó csöves DAC-ot kapcsoltam be (1db GE 6N1 cső van benne), ez okozta a második meglepetést, szerintem elég sokat kajál: 33-34 W körüli értékre ugrott fel tartósan a mérő, vagyis 25-26 W a csöves DAC saját fogyasztása bekapcsolt állapotban.

Gyorsan gondoltam egyet és bekapcsolom az erősítőmet (2x110W teljesítményű Primare i30) és Standby-ba kapcsoltam. Így változott a kép:

 

post-39656-0-75273600-1522347299_thumb.png

Látható, hogy a Primare standby üzemmódban 10W körül fogyaszt.

 

Eljött az ideje annak, hogy hallgassak egy kis zenét, és közben nézzem mi a rendszer fogyasztása:

- Vibavoice 500-ba dugva a csöves DAC

- külön dugaljba (közös elosztón) a Primare

- akkuról ment a forrás egy notebook személyében a DAC-kal összekötve

- Grand Pianok ráakasztva

 

Az összfogyasztásom ekkor:

post-39656-0-39001000-1522347523_thumb.png

 

85 W, ennyit fogyasztott végig a rendszer, miközben nyomta a muzsikát (ezt 30-as hangerő mellett, az ő esetében a maximum 79-es értéknél van... én 50-nél nem viszem feljebb, az már zavar engem, lehet másnak ez lenne az alap nem tudom, de ahogy tekertem felfelé nem változott szinte)

 

Második lépés:

Az előző eredményeken felbuzdulva úgy voltam vele, amíg élvezhetem a társaságát a Pointe Exceptionnek nehogymár ne mérjem mennyi elektront szív magába a falból! Ezután kis átrendezés, a forrásoldal minden ugyanaz mint az előbb, csak a Primare helyét felváltotta a Pointe.

A csöves rendszerek tulajdonosainak természetes, ami a tranyós erősítőknél nem megszokott, a csöves erősítőkbe alapból be van építve egy csőfelfűtő mechanizmus, nagyjából 15-30mp-ig tart gyártótól függetlenül (biztos van más is, én eddig ezekkel az intervallumokkal találkoztam), már ilyenkor is vesz fel jelentős mennyiségű áramot, majd utána osztálytól függően a felfűtést követően maxra tolja a turbómetált.

Amíg nem kapcsoltam be az erősítőt, az első részben bemutatott 33-34W-on állt a műszer.

Bekapcsolás után azonnal: 87,5 W (tehát kb. 40W alap fogyasztás)

 

post-39656-0-39190300-1522348112_thumb.png

Majd a felfűtés után ismét meglepődtem (bár kicsit számítottam rá, hogy nagy lesz):

post-39656-0-32777000-1522348368_thumb.jpg

Igen, 230W... Tehát durván a 4db KT-88 csővel felvértezett AB-osztályú erősítő 200W-ot kajál ha szól, ha nem...

 

A mérő egyébként 350-370W-ig elment, majd gyorsan visszaállt erre a 230-240W tartományra.

Erre amiatt voltam kíváncsi, hogy mondták egy tápregenerátornak hány wattosnak kell lennie, ha rátesznek egy erősítőt, forrást stb. és az induló áramok megdobják a rendszert, levágja-e pl. a 500W-os készülékeket. Én most azt mondom határeset, de vélhetően elmenne ez a rendszer rajta.

 

Harmadik lépés:

Nem hagyhattam ki, hogy a Pointe Sima Mkii-vel is meg ne csináljam ugyanezt. Itt már nem szúrnék be képeket, nagyjából úgy tudnám összefoglalni, hogy a kb. 3-ad teljesítményű (2x15W) erősítő 100W-ot kérenni.

 

FOLYT. KÖV.

 

 

Szólj hozzá