2018. sze 22.

2018.05.16: wittao AudioPC-je

írta: wittao
2018.05.16: wittao AudioPC-je

2018.05.16-án íródott bejegyzés:


Ígértem egy rövidebb összefoglalót az AudioPC-mről, és annak körülményeiről. Tegnap este begépeltem szépen .doc-ba 


A leírásom elejét inkább azzal nyitnám, hogy miért az AudioPC irányba mentem el. Sokan évek, évtizedek óta CD-t, SACD-t használnak nagy megelégedéssel, akik egy kicsit az audiózás csimborasszóját is át kívánják élni komolyabb bakelites rendszert raknak otthon össze maguknak. A sztereo rendszerek világába mozis vonalról váltottam, és már ott is nehézkesnek tartottam a DVD vagy BR "korongozást", rögtön egy Synology NAS köré építettem fel a rendszeremet és olyan médialejátszókat használtam, amelyek kezelték a DLNA protokollt, simán elértem a filmjeimet és zenéimet. Meg volt a kényelem, hogy távirányítóval válthatok ha éppen valami mást kívánok nézni, hallgatni. Ezt a kényelmet szerettem volna átmenteni a sztereózásba is, így adott volt: CD nem lesz (rövid ideig mégis próbáltam magam meggyőzni és volt), SACD nem lesz, bakelit nem lesz.


Elindultam úgy, hogy egy Macbook Pro-t használtam Audirvana+-szal és mindig amikor zenét akartam hallgatni, notebook odavisz, USB kábel bedug és mehet a zene. Ezt azért egy kicsit macerásnak éreztem, mert ezt a gépemet munkára is használom, nem mindig jött ki jól a dolog, úgyhogy úgy döntöttem egy másik notebookomat hadrendbe állítom, egy i5-ös 8Gb RAM-mal 500Gb vinyóval felszerelt Win10-es notebook vette át az audioPC szerepét. Tudni kell, hogy a G4-es iMac-em óta mac-et használok, így a win10-et szoknom kellett, fogalmam nem volt milyen médialejátszó programmal fussak neki a feladatnak. Elkezdtem nézelődni a szoftverek között, és jött a Foobar, JRiver, HQPlayer, ezekben a fórumon is sok segítséget kaptam amit egyúttal köszönök minden fórumtársnak! Rá kellett döbbennem azonban, hogy a JRiver kivételével számomra mindegyik kezelése a pilótavizsga megszerzésével egyenértékű és a felületükkel sem tudtam megbarátkozni (ROON-nal még akarok később tenni egy próbát). A JRivernek a trial verzióját le is töltöttem, feltelepítettem a szűz win10-re, albumok be a Library-ba és indulhat a zenehallgatás. Teljesen jól működött a dolog, amikor átjöttek hozzám barátok akkor is erről zenéltünk, a JRiverrel nagy barátságot kötöttem. A zeneszobámat mindig teljesen áramtalanítani szoktam zenehallgatás után, így történt ez egy ilyen ominózus összejövetel után is. Másnap bementem zenét hallgatni és a win10-es notebook a hallgatózás közben lemerült, de a töltőt azt sem tudtam merre van, így adta magát a lehetőség, Macbook Pro-m elő és mappák autosync-kel már frissültek is, ugyanazokból a zenékből lehetett csemegézni. Elindítottam ahol abbahagytam a zenehallgatást és ... hohó, mondom itt valami történt. Sokkal sokkal jobban szólt a mac az Audirvana-val, mint a win10-es notebook. Olyan szintű volt a különbség, amit azonnal hallani lehetett, nem csak a "mintha máshogy szólna", meg "mintha erőteljesebb lenne a felső basszustartomány" . Egy kicsit magamba roskadtam, hogy most akkor mi is történt valójában. Akkus gép mind a kettő stimmt. Az Audirvana+ más kódolást használna mint a JRiver, vagy valami filter bennragadt? Szerencsére a JRiver multiplatformos megoldás, így lehúztam a próaverziót mac-re is, ugyanolyan beállításokkal csatarendbe állítottam a két notebookot (töltő megkerült). És a különbség ugyanúgy megmaradt. A mac-nek sokkal nyitottabb volt a hangzása, csillogtak a magasak, rozsdamentes acél volt a rozsdás vas helyett. Szóval le kellett vonnom a konklúziót, itt bizony nem szoftveres csoda van. Hardverben kell szétnéznem.


Gyorsan elkezdtem feltúrni az audioPC irományokat, nagyon sok hazai és külföldi kiváló iromány és fórumtopik található, így elkezdtem megvilágosodni is, de ugyanakkor másodsorban ismét kezdtem magamba roskadni a bekerülési költségek miatt. Erre nekem nincs pénzem gondoltam, lehet egy dedikált hálózati lejátszót kellene néznem? (persze PC-t zenére összerakni nem nagy kunszt, de olyan PC-t ami analóg tápkörökkel van ellátva, dedikált USB kártya van benne, neadjisten Clock-olva van no azt már drágán mérik). Nagyon szimpatikus volt a Pioneer N50-70 vonal, itt a 70-es tudta volna azt ami nekem kellett, de újkori árában már nagyon közelít egy belépő audioPC árához. Cambridge Audio Stream Magic is felmerült bennem. Fontos volt a DAC-om miatt, hogy USB kimenete legyen vagy egy jó minőségű belső dac-ja. Cocktail X50 is látókörbe került.


Az idő telt, és végül úgy döntöttem egy kicsivel egyszerűsítem a kérdést: régebben elég sokat bütyköltem PC-t, gondoltam összeválogatom az alkatrészeket (AudioPC építők javaslatai alapján) és keresek valakit aki azokat a részeket megcsinálja amihez én totál nem értek (pl. táp). Meg is vásároltam minden alkatrészt, úgy gondolom elég jó áron sikerült beszereznem mindent. Van amit újonnan és van amit használtan. Ez eddig ok, de ki csinálja meg a táp részt? A fórumon beszélgettem zozoweb fórumtárssal, hogy ő készít ilyeneket. Elmondtam az elképzeléseimet és nem menekült el, mondta, hogy több lehetőség is kínálkozik. Először is tisztázni kellett hány db analóg tápkört szeretnék... (én már itt bajban voltam, mert azt sem tudtam mi az, mondjuk most sem tudom csak rá tudok mutatni a házban legalább, hogy ő az :) ). Ott van ugye egy SSD tároló, ebből 256 Gb-os Samsungot választottam, az USB kártya (ez egy régebbi Menyus-féle) amit használtan tudtam olcsón beszerezni, a processzor, az alaplap tápkörei, a házé. Optikai meghajtót nem akartam. Második vinyót szintén nem. A passzív hűtéshez ragaszkodtam, ezért végül egy Streacom ház lett a választásom, alacsony felépítéssel. Ez a tápkörök kialakításánál fontos szempont volt, zozoweb nagyon rugalmasan alacsony építésben valósította meg amit kértem így befértünk a házba.


Úgy döntöttem, hogy most induljunk el egy kezdeti konfiggal ami a tápoldalt illeti, de legyen meg a bővítés lehetősége. Ezért végül külső dobozba szerelte Zoli a trafókat és a házba 5 analóg tápkört kértem (az alaplap 3 tápja 1-be lett téve), ez bármikor módosítható 7-re 8-ra ha külön szeretém hozni később, mivel a toroidok nem foglalnak semmi helyet a PC házában.
A gépre 2016-os Windows Server került feltelepítésre, ami tud GUI-s és GUI nélküli core módot, automatikusan indítja bootoláskor a JRivert.


Összeszereléskor így nézett ki:  ( bizonyos részeket a készítő kérésére letakartam )
 5.thumb.jpg.794f1e5afaf028375499bcea8ea6e890.jpg
 2.thumb.jpg.d0e92c9f027285074feda693d97c1be6.jpg


Külső egység: 


1.thumb.jpg.5a44ba2cd6e01b26322bc6c70c4b8579.jpg


ÉS MILYEN LETT?:


Hatalmas kíváncsisággal állítottam üzembe a gépet (még GUI-s módban a DAC driverét ráküzdöttem), majd jöhetett a core módban indítás, JRiver elindult, mappákat beolvastam és hallgassuk meg. Ahogy az első számot lejátszottam, azonnal hívtam barátomat MOST AZONNAL gyere át mert ezt nem hiszed el... és én sem. Amekkora előrelépésként éltem meg a Macbook-Wines noti páros közötti különbséget, most is ekkora különbséget éreztem pozitív irányban a mac-hez képest (azonnal el is indult a bogár, hogy mi lenne ha macOS-t húznék fel rá, az alkatrészeket úgy válogattam össze, hogy macOS kompatibilisek legyenek ... ezt megtartom szerintem egy hideg téli hétvégére, amikor elszórakozhatok vele :) ). Legelőször mindig olyan zenékkel kezdek el ilyenkor tesztelni, amikor énekhang + 1-2 hangszer játszik csak. Kari Bremnes vagy Musica Nuda néhány száma lement és úgy éreztem számomra ezzel a keresgélés befejeződött forrásoldalon. A hölgyek mintha az audio állványomon csücsülnének és nekem énekelnének, körülöttük szépen kirajzolódik a színpad mind mélységében mind szélességében, a hangszerek gyönyörűen leválnak a hangsugárzókról. Mélységében és magasságában is szépen rendeződött a színpadkép. Amikor barátom átjött ő elsőre azt mondta, "Te ez olyan, mintha bakelitet hallgatnék, olyan analógos a hangja". A hangszerek közül én a húros hangszereket szeretm nagyon, rögtön 1-2 gitárjáték, és nem tudtam betelni vele.


Még annyit kiegészítésként, hogy a hardvert direkt abból a szempontból is néztem ha esetleg mozira adnám a fejem, akkor simán vigye a 4k-s mozitartalmakat. Jelenleg DSD64 zenéknél 2-3% között dolgozik a processzor, a futó processzek száma 12-15 körüli. Van benne bőven tartalék.


Verdikt:


Örülök neki, hogy végül meg tudtam lépni ezt a váltást, az audioPC szerves része lett a rendszeremnek és a cseréjén sokáig nem fogok gondolkozni szerintem. Benne van a bővítés lehetősége, benne van a későbbi mozi/zene hibrid lehetősége. Örültem neki, hogy sikerült teljesen passzív hűtéssel megoldani a rendszert, teljesen hangtalan. Szoftveres területen nagyon várom az Audirvana+ win-es verzióját, remélem mihamarabb be tudok róla számolni milyen a különbség a mac-es verzióhoz képest illetve a két hardver egyazon szoftverrel hogyan muzsikál. Jön a Server 2019 is, a közeljövőben majd ezt is meglesem jelent-e kihallható előrelépést. Mindenkinek ajánlom az audioPC-s zenelejátszást, amennyiben el tudja engedni azt, hogy korongokat és lemezeket cserélget. Persze a két rendszer megfér egymás mellett, de aki csak egy rendszert tud/akar fenntartani forrás oldalon, annak nem kell félve tekintenie rá. A Core módban előre beállított módon történő indítás esetén hozzá sem kell nyúlni, rögtön a saját teljes zenetárában válogathat az ember, színes borítókkal, egyéb adatokkal. Számomra Kánaán :)


Egy kis apróságnak tűnik, de nagyon jó, hogy a JRiver vezérelhető mobil app-pal is (JRemote), így képernyő nélkül is ott lehet a rendszerünkben az audioPC-nk. 


Köszönöm zozoweb minőségi munkáját a hardvert illetően!

Köszönöm, hogy elolvastad!

wittao

Szólj hozzá

audio pc